Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep
  Algemeen

Vrouwen geven kort borstvoeding vanwege werk

Het aantal vrouwen dat stopt met borstvoeding omdat ze weer beginnen met werken, is gestegen van 12 procent in 2001-2003 naar 28 procent in 2007.
Dat blijkt uit onderzoek van TNO onder ruim 3000 jonge moeders in opdracht van het Voedingscentrum. Het onderzoeksinstituut informeerde bij de moeders naar de redenen om voortijdig, gemiddeld na een maand terwijl minimaal zes maanden wordt aanbevolen, te stoppen met het geven van borstvoeding. Terugkeer naar het werk wordt als één van de belangrijkste redenen genoemd, hoewel maatregelen als kolven op de werkplek bij de wet zijn geregeld.

Het Voedingscentrum noemt de uitkomst van het onderzoek zorgelijk. Een borstvoedingsperiode van een maand is te kort. Het Voedingscentrum wil onderstrepen hoe belangrijk het is baby’s zeker zes maanden borstvoeding te geven. Moedermelk is de beste voeding voor baby’s. Het versterkt het afweersysteem van het kind en voorkomt problemen met de gezondheid, zowel op korte als op lange termijn.

Zo’n 80 procent van de vrouwen in Nederland begint na de bevalling met het geven van borstvoeding. Dit percentage loopt in de weken erna enorm snel terug. Na drie maanden krijgt nog maar een derde van de baby’s volledig borstvoeding. ”Weinig melk” is de meest genoemde reden om kunstvoeding te gaan geven. Dit is opvallend omdat gezonde moeders altijd in staat zijn ruim voldoende borstvoeding te geven.

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels