Algemeen

Verdeeldheid over onderzoek onderwijs

De onderwijsorganisaties zijn verdeeld over het nut van een parlementair onderzoek naar de vernieuwingen in het onderwijs.

CNV Onderwijs noemt het onderzoek „verspilling van geld en tijd.” Op veel scholen lopen de zaken goed en waar het niet goed gaat, weten betrokkenen allang waar het aan ligt, stelt de bond. Volgens het CNV is het doen van algemene uitspraken over de vernieuwingen onmogelijk en is gebrek aan geld, tijd, goed management en voldoende personeel de werkelijke oorzaak van de problemen. „Opmerkingen als dat de kwaliteit van het onderwijs naar een onaanvaardbaar niveau is gedaald, moeten het gebrek aan daadkracht van de politiek blijkbaar verbergen.”

Ook de Algemene Onderwijsbond (AOb) wijst op de noodzaak van investeringen. De AOb wil wel onderzoek, maar dan liever door een externe commissie, zodat het parlement niet zijn eigen beleid beoordeelt. De bond vindt dat het Nederlandse onderwijs wel degelijk afglijdt „naar een bedenkelijk niveau.”

Ook de VO-raad pleit voor een extern objectief onderzoek. „Het nut van een parlementair onderzoek ontgaat ons en sluit niet aan op de huidige maatschappelijke discussie. Een onderzoek naar stelselwijzigingen in het verleden helpt het huidige onderwijs niet”, aldus voorzitter S. Slagter.

De Vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON), die wil terugkeren naar het oude leren, is wel blij met een parlementair onderzoek. Zij wijst er echter op „dat de Kamer zich moet realiseren hoeveel mensen en organisaties (financieel) belang hebben bij het voortbestaan van de huidige situatie. Niet voor niets geven nu al verschillende besturen aan niets te zien in zo’n onderzoek.”

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels