Baby’s hebben een verhoogd risico op coeliakie als zij ouders, een broertje of een zusje hebben met deze intolerantie. Binnenkort start een onderzoek dat moet uitwijzen of coeliakie kan worden voorkomen. Op dit moment is het advies om pas na zes maanden te beginnen met het toedienen van gluten bij baby’s. Deze voedingsadviezen zijn echter niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Het coeliakieonderzoek in het LUMC richt zich op het geven van kleine hoeveelheden gluten aan zuigelingen gedurende de periode van borstvoeding. Het vermoeden bestaat dat het immuunsysteem leert niet op een stof te reageren wanneer deze herhaaldelijk, in kleine hoeveelheden, wordt ingenomen. Borstvoeding kan bovendien een beschermende rol spelen als baby’s voor het eerst in aanraking komen met gluten. Dit blijkt uit eerder grootschalig onderzoek aan de Umeå universiteit in Zweden.
De coeliakieonderzoekers in het LUMC zijn op zoek naar 150 Nederlandse baby’s. Drie jaar lang zullen de kinderen samen met hun moeders worden gevolgd. Deelname aan de studie is vrijwillig en er zijn geen risico’s aan verbonden. Opgave voor deelname aan het onderzoek: preventcd@lumc.nl. Meer informatie: www.preventcd.com.