Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep

SGP naar Europees Hof om vrouwenkwestie

 SGP-voorzitter Kolijn

SGP-voorzitter Kolijn

DEN HAAG – Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) zal een oordeel gaan vellen over de vraag of de SGP al dan niet terecht vrouwen van kieslijsten weert.

Het SGP-hoofdbestuur heeft besloten om de uitspraak van de Hoge Raad in april over de vrouwenkwestie ter toetsing voor te leggen aan het EHRM. SGP-partijvoorzitter Kolijn bevestigde dat donderdagmorgen.

De belangrijkste reden voor de partij om naar het Europees Hof te stappen is de onvrede omdat de uitspraak van de Hoge Raad haaks staat op een oordeel van de hoogste bestuursrechter, de Raad van State.

De Hoge Raad oordeelde in april dit jaar dat het uitsluiten van vrouwen op kieslijsten door de SGP in het politieke bestel „onaanvaardbaar” is. De Raad gaf de staat de opdracht passende maatregelen te nemen tegen de partij.

De hoogste bestuursrechter in ons land kwam in december 2007 tot een tegengesteld oordeel. De afdeling rechtspraak van de Raad van State ziet de SGP als een verrijking van de pluriforme samenleving.

Volgens partijvoorzitter Kolijn heeft het hoofdbestuur een principiële discussie gevoerd over de vraag of procederen tegen het hoogste rechtscollege van ons land past bij de SGP-visie op het gezag. Vanwege de tegenstrijdigheid in uitspraken tussen de beide rechtscolleges is dat volgens de partijvoorzitter „niet alleen verantwoord, maar ook verplicht gezien de reikwijdte van de uitspraak.” De uitspraak van de Hoge Raad kan volgens Kolijn ook consequenties hebben voor alle christelijke organisaties.

Net na de uitspraak van de Hoge Raad was de gedachte dat de SGP alleen naar het Europees Hof zou kunnen stappen als er een daadwerkelijke maatregel van overheidswege zou liggen die de vrijheid van de SGP aantast, maar gebleken is dat ook belanghebbenden de mogelijkheid hebben om uitspraken van de Hoge Raad voor te leggen.

Het oordeel van de Hoge Raad is volgens juristen die de SGP hebben geadviseerd, strijdig met eerdere uitspraken van het Europees Hof. „Het EHRM heeft in het verleden het belang van de godsdienstvrijheid en de vrijheid van politieke partijen binnen een pluriforme samenleving benadrukt. Een inbreuk op de godsdienstvrijheid is slechts gerechtvaardigd wanneer een inbreuk nodig is in een democratische samenleving”, zo schrijft Kolijn in partijblad De Banier dat morgen bij de abonnees wordt bezorgd.

Volgens uitspraken van het Europees Hof moet de Hoge Raad een benadering kiezen waarbij het ene grondrecht niet zwaarder getroffen wordt dan het andere. Volgens de juristen staat de forse inbreuk op de godsdienstvrijheid en de verenigingsvrijheid van de SGP en haar leden niet in verhouding tot het voordeel op het terrein van gelijke behandeling.

Het Clara Wichmannproefprocessenfonds maakte donderdag bekend dat ze een verzoek gaat indienen om als zogenaamde derde-partij aan de zaak bij het Europees Hof te mogen deelnemen. De president van het hof zal daarover beslissen. Het Clara Wichmannproefprocessenfonds was de initiatiefnemer van de rechtszaken in Nederland tegen de SGP. Het fonds wil „er zeker van zijn dat alle relevante argumenten in de procedure bij het Europees Hof naar voren komen”, aldus voorzitter Kathelijne Buitenweg in een toelichting.

Advocaat Tom Barkhuysen, die het fonds bijstaat, stelde donderdag dat een gang naar de Europese rechter geen schorsende werking heeft. „Dat betekent dat het kabinet-Rutte door dient te gaan met het nemen van maatregelen om een einde te maken aan vrouwendiscriminatie bij de SGP.”


Lees ook: Dossier:
Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
 
Reacties
Ik wil graag aansluiten bij wat Erica M in haar eerste reactie schrijft. Het gebed voor degenen, die het land regeren.
Ik denk dat wanneer we als christenen meer de binnenkamer opzoeken en bidden voor elkaar ook wat deze zaken betreft er meer eenheid ervaren zal worden. Dan gaat het er niet om wie er gelijk heeft. En of de SGP nu in het gelijk gesteld wordt of niet. God staat hier boven. Laat de SGP het niet van de overheid en haar subsidie verwachten. Maar van de Heere alleen. Wie op Hem vertrouwd, komt nooit beschaamd uit. Wat de uitkomst ook is.
Danielle | Gouda | 14 okt 2010 - 22:36
 
Mevr. Luchtmeijer, als u boos bent ómdat er iets voor u beslist wordt, dan wil ik nog wel eens met u de Bijbel lezen. Als er íets voor u beslist wordt (u leest veel de Bijbel?) dan is het wel het geloof. Ik weet niet welk geloof voor u belangrijk is, en ik beoordeel uw geloof ook niet. Maar het geloof in een drie-enig God onderwerpt zich gaarne aan dat wat God zegt in Zijn Woord.
Helaas! de kerken zijn al zo verdeeld, onze partij wordt ook al gebruikt om theologische kwesties uit te vechten. Verwarring alom. En wie heeft er zijn zin?
A.K. | Oude Tonge | 14 okt 2010 - 21:34
 
Ik lees al die reacties...We komen er niet uit met zijn allen! Dat is goed hoor, ieder zijn mening. Heb ik er ook 1? Jawel. Laat ieder in zijn waarde. Wat geeft het dat de 1 er anders erover denkt dan de ander? Ik lig er niet wakker van. Moet u ook niet doen mevrouw Luchtmeijer, u mag ook uw mening hebben. De aanval is wel op u gericht, terwijl uw woorden, en ook die van Tjerk gezegd mogen worden. Ben het met u beiden niet eens, maar wil best een keer om de tafel zitten! Kan best gezellig worden!
Lagerwaard | Rotterdam | 14 okt 2010 - 21:13
 
Mevrouw Luchtmeijer,
Hoe komt u op het idee dat de mannen stemmen voor de vrouwen met de volmacht, sterker nog, als SGP vrouw neem ik altijd de volmacht van mijn man mee en stem dus voor hem. Wat schieten we verder ons Doel voorbij zeg met dit soort reacties van mensen die niet weten waar ze over praten
E | Zeeland | 14 okt 2010 - 19:28
 
Je mag het met de SGP oneens zijn, maar er is geen enkele vrouw die door de SGP gediscrimineerd wordt. Zij kunnen zich als ze dat willen op de kieslijst laten zetten van bv. de ChristenUnie of het CDA en desnoods een eigen partij oprichten.
Er is zelfs niemand die hen dwingt op de SGP te stemmen, in het stemhokje kijkt niemand mee!
Volledige vrijheid dus wat is het probleem?
BACH | Houten | 14 okt 2010 - 18:52
 
Als SGP stemmende vrouw wil ik, met Jet instemmen, met de toevoeging dat ik wel zelf mijn stem uitbreng en geen gebruik hoef te maken van mijn volmacht!
Joke | Krabbendijke | 14 okt 2010 - 17:52
 
Ook is het geloof heel belangrijk voor mij. In de Bijbel staat ook inderdaag dat vrouwen en mannen gelijk zijn, maar niet GELIJKWAARDIG! want er staat ook in de Bijbel: De man zal het hoofd van het gezin zijn en de laatste die de definitieve beslissing neemt. Als het zo duidelijk in de Bijbel staat, is het juist een zeer goed standpunt van de SGP. Alleen deze partij houdt veel rekening met God en zijn gebod.
Alle respect voor dit standpunt en de algehele SGP.
B. Penninkhof | Grafhorst | 14 okt 2010 - 17:02
 
Wat de uitspraak van het Europese Hof tralala enz. ook zal zijn.
De uitspraak zal altijd in het voordeel van de SGP en aanhang werken.
Er zijn meerdere uitspraken over acceptatie van bepaalde groepen gedaan, die de SGP kan gaan gebruiken tegen de uitspraak van de Hoge Raad.


Het is toch vreemd dat er met twee maten wordt gemeten. Vreemd omdat de ene groep mensen (bijv. Christenen), die niet wil accepteren, wat andersdenkenden (bijv. homo's) uitleven, verplicht worden dit wel te accepteren. Terwijl als je de groepssoorten omdraait, men beslist niet accepteerd hoe men leeft en denkt!
Jan. | Staphorst | 14 okt 2010 - 16:52
 
Niks Untermensch hoor, Tjerk, wij hebben onze plaats zeer zeker in deze samenleving en ik zit echt niet onder de tafel hoor... Voor 't geval u zich daar zorgen over maakt. Het is ook helemaal de bedoeling niet om hierover te gaan strijden, wij SGPvrouwen brengen allemaal vrijwillig onze stem uit op de SGP omdat onze partij probeert te regeren overeenkomstig Gods Woord. That's it!
Erica M | Emst | 14 okt 2010 - 16:26
 
Even een reactie op Mevr Luchtmeijer; U zegt GOED te hebben gelezen in de Bijbel, ik betwijfel dat toch een beetje, want dan zou uw standpunt toch iets anders zijn.

Ik kreeg deze week een gedicht toegezonden van een familielid, ik zou graag de eerste 4 regels willen delen met u.

Na 't openslaan van 't Boek der boeken
gedenk o Christen ! dag aan dag
dat wie dat Woord wil onderzoeken,
geen eigen licht vertrouwen mag.

Ik wil graag besluiten met de woorden van de SGP zelf, waar ik als vrouw het helemaal mee kan zijn, krachtens Gods onfeilbaar Woord.
Ik citeer : "Als het gaat om de plaats van de vrouw in de politiek, geeft de Bijbel ons een duidelijk uitgangspunt.
Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. De man is het hoofd aan wie
de vrouw is onderworpen. Onderdrukking door de man is even onbijbels als emancipatie.
Het is de overtuiging van de SGP dat de Bijbel het regeerambt voorbehoudt aan de man."
Brenda Nijmeijer-Hoek | Rijssen | 14 okt 2010 - 16:25
 
Hallo allemaal.

Ik blijf het een raar idee vinden dat weldenkende mensen zich blijven baseren op regels en uitgangspunten van ruim 2000 jaar geleden.

Begin 20e eeuw was vrouwenkiesrecht nog iets om over te discussiëren en nu gebeurt hetzelfde met vrouwen aan de macht in de SGP. Ik dacht dat het begrip Untermensch afgeschaft was.

Groetjes van Tjerk.
Tjerk | Amsterdam | 14 okt 2010 - 16:00
 
Het vrouwenstandpunt is in ons hele land een veel besproken onderwerp. Opnieuw... (of nog steeds?) Het gekke is dat wij. als SGP-vrouwen, helemaal geen moeite hebben met het feit dat we geen plaats op de preekstoel innemen of in de Kamer. De HEERE heeft altijd mannen én vrouwen gebruikt in Zijn dienst, maar wel met onderscheiden taken. Laten we daarom geen dingen doen die in strijd zijn met Gods Woord.
Laten we bidden om wijsheid voor degenen die belangrijke beslissingen moeten nemen, en vragen of de Heere er Zijn zegen over wil geven. Daar is ons land goed mee, en wij uiteindelijk ook.

Erica M | Emst | 14 okt 2010 - 15:52
 
Goed van de SGP. De feministen vechten voor een eerlijke wereld voor vrouwen. Ook prima. Maar het feministich gedachtegoed moet voor vrouwen die zelf voor de SGP kiezen niet de dienst uit gaan maken. En dat is waar het omgaat. En dan valt het inderdaad te betwijfelen of het echt zo'n ramp is dat vrouwen in de politiek gaan zonder direct te regeren. Maar hier zomaar aan toegeven? dan is het schip van de kant. En ervoor zijn om uit de EU te stappen kunnen ook andere redenen zijn en kan hier los van staan zonder aantasting van geloofwaardigheid. De EHRM heeft nu een autoriteit waar ze gebruik van kunnen maken. Mw Luchtmeijer? leest u de bijbel graag nog een keer. Vrouwen en mannen zijn gelijk maar elk met hun eigen taak en talent geschapen. Maar ja, het zal maar niet in het straatje passen.
Puk | Goes | 14 okt 2010 - 14:59
 
Excuses als mijn reactie op dit onderwerp boze reacties teweeg brengt. Het is mijn mening, en uiteraard mag iedereen een andere mening hebben, daar heb ik respect voor. Ik laat jullie me rust, Ellen. Ik ben alleen boos dat er iets voor mij wordt beslist, en vele andere vrouwen waar ik mee te maken heb, die over deze kwestie praten, en niets durven zeggen. Daarom heb ik gereageerd.
Luchtmeijer | Krimpen a/d IJssel | 14 okt 2010 - 14:52
 
Prima idee, vecht het maar aan. Het verschil tussen de uitspraak van de Hoge Raad en de Raad van State klopt niet. Waarom moeten mensen, die niet op de SGP stemmen zich hier toch elke keer mee bemoeien. Wij zijn geen buitenaardse wezens, noch zielige vrouwen waar over geregeerd wordt, wij stemmen hier zelf mee in. Mevr. Luchtmeijer: wij zijn nergens bang voor, dit is een standpunt gebaseerd op op de rolverdeling die God ons gaf in de Bijbel. NIET EENS MET DIT STANDPUNT VAN DE SGP? stem op een andere partij en laat ons met rust!!!
Ellen | Krimpen a/d Ijssel | 14 okt 2010 - 13:40
 
Ook ik ben christen, vrouw en lees graag in de bijbel. Kom niet in een reformatorische (maar evangelische, bijbelvaste) gemeente en de SGP krijgt wel mijn stem! Ik vind het vrouwenstandpunt niet zo belangrijk, wel de overige zaken waar zij voor staan (voor het leven: anti-abortus, euthanasie etc). Er is geen andere partij die zulke bijbelvaste standpunten inneemt!
Jet | Veluwe | 14 okt 2010 - 13:35
 
Het is mooi dat je geloofd. Daar ben ik blij om, veel lezen in de Bijbel is heel belangrijk. Man en vrouw zijn inderdaad gelijk, dat lees ik ook. Maar ik lees niet dat in de tijd van het Oude Testament en veel vrouwen aan de macht waren.
Waren ze er dan helemaal niet, nee van de beschreven Oudtestamentische vrouwen trekt de richteres Debora de meeste aandacht. Toen Debora richteres was, regeerde koning Jabin. Debora krijgt wel de bijzondere opdracht om het land van zijn juk te bevrijden.
Verder lees ik in de Bijbel: Spreuken 31. De huisvrouw vervult daar vele taken, maar ze zit niet in de poort om de stad te besturen of recht te spreken.
Of in Korinthe 11 vers 13, 1 Timotheüs 2 vers 12 en Efeze 5 vers 21.
Op grond van de reden: vrouw en man zijn gelijk, vrouwen toestaan om te regeren lijkt mij dan niet Bijbels.
Jansen | Tholen | 14 okt 2010 - 13:28
 
Het ERHM is geen orgaan van de Europese Unie. Het ERHM is een orgaan dat behoort bij de Raad van Europa en het Europese verdrag tot bescherming van de rechten van de mens toetst. Het staat geheel los van het verdrag van de Europese Unie, dat wordt gecontroleerd door het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. De vraag of wij lid moeten blijven van de EU staat dus los van de vraag of Nederland gebonden moet blijven aan het Europees verdrag tot beschering van de rechten van de mens.
F. van Schaik | Rotterdam | 14 okt 2010 - 13:22
 
En als nu ook het Europese Hof uitspraak doet dat de SGP onrechtmatig bezig is, wat dan?
Gaat de SGP dan buigen voor de uitspraken die dan door alle overheden die over haar gesteld zijn, gedaan zijn?
En dan begrijp ik haar standpunt ook nog niet echt.
Want waarom zou een vrouw geen controlerende functie mogen bekleden in de gemeenteraden of in de beide kamers? (Want ik dacht altijd: de regering regeert en de kamer controleert.)
Anton | Goes | 14 okt 2010 - 13:03
 
Goedemiddag,
Het geloof is heel belangrijk voor mij. Ik lees daarom veel in de bijbel. En ik heb echt GOED gelezen dat mannen en vrouwen GELIJK zijn. Nu komt het over alsof vrouwen werkelijk waar buitenaardse wezens zijn. Waar is men bang voor? Dat vrouwen ook kunnen denken? Heel triest van de SGP. Zij zullen mijn stem nooit krijgen. (Ja, beste lezers ik stem zelf, mijn man hoeft mijn volmacht niet te gebruiken). Hoe dan ook, wordt deze reactie geplaatst...?
Luchtmeijer | Krrimpen a/d IJssel | 14 okt 2010 - 13:01
 
Vind ik geen verstandige beslissing. Als de SGP ooit besluit om als standpunt in te nemen dat Nederland uit de Europese Unie moet stappen (en ik vind dat zij dat moet doen), dan zal je geloofwaardigheid enigszins aangetast worden als je in het EHRM enige autoriteit erkent en zeker als het EHRM zich negatief uitspreekt tegen het standpunt van de SGP.
Arne Kos | Huizen | 14 okt 2010 - 12:40
 
Plaats een reactie
Naam
Woonplaats
E-mail
Bericht
 
Captcha
Verificatiecode

Hiermee wordt voorkomen dat via geautomatiseerde programma's reacties worden gemaakt en spam wordt verstuurd.

Door te reageren gaat u akkoord met de algemene voorwaarden.

 
Knipsels
    Meer uit deze rubriek