Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep

CU-senator Kuiper: SGP dendert door samenwerking met CU heen

 Kuiper. Foto ANP

Kuiper. Foto ANP

DEN HAAG – Jarenlang werkten de fracties van SGP en ChristenUnie nauw samen in de Eerste Kamer. Maar dat zal nu niet meer gaan, zegt CU-senator Kuiper. „Het doet me pijn te moeten constateren dat de vriendschap van de SGP met de VVD groter is dan die met de CU.”

„Heel jammer”, noemt Kuiper het, dat CU en SGP er niet in zijn geslaagde een zekere restzetel te realiseren voor de christelijke politiek. „Maar de verantwoordelijkheid daarvoor leggen we volledig neer bij de SGP”, zegt hij.

Want die laatste partij heeft in zijn ogen willens en wetens een samenwerking op het spel gezet die ver terug gaat, memoreert Kuiper. „We hebben hier meer dan twintig jaar harmonieus samengewerkt: voerden het woord voor elkaar, erkenden elkaar voluit als christelijke partij, baden zelfs iedere week met elkaar tijdens gezamenlijk fractieoverleg.”

Maar dat alles „zal nu niet meer zo zijn”, zegt Kuiper. En dat hangt volgens hem één op één samen met de keuze die de SGP maandag heeft gemaakt. „Een keuze tégen de oude vriend de ChristenUnie en vóór de coalitie”, aldus Kuiper. „We dachten dat we op elkaar konden rekenen, maar de SGP heeft zich een onbetrouwbare partner getoond. De partij dendert nu door onze samenwerking heen. Dat is ongehoord in de onderlinge verhoudingen.”

Hoe is het overleg tussen beide fracties verlopen in de achterliggende weken?

„Vanaf maart hebben onze besturen hierover verschillende keren gesproken, met name om elkaars argumenten te horen en te proeven. We hebben die van de SGP gewogen, maar te licht bevonden. De uitslag van de Statenverkiezing op 2 maart was ondubbelzinnig: wij hadden met 2,57 zetels simpelweg de grootste rest, de SGP had 1,46. In het verleden hebben we elkaar altijd gesteund om geen zetels verloren te laten gaan. In 2007 is op die manier een zetel via CU-reststemmen naar de SGP gegaan. Die hebben ze vier jaar lang kunnen bezetten. Nu was de SGP aan de beurt om ons te helpen. We hadden een volle restzetel kunnen verzilveren, maar de SGP heeft het ons niet willen gunnen.”

De SGP geeft aan die keuze te hebben gemaakt vanwege de huidige bijzondere politieke situatie?

„Maar de positie die de partij op dit moment inneemt ten opzichte van het kabinet was ook samen met de CU mogelijk geweest. Er zijn nauwelijks verschillen tussen onze partijen; in 80 procent van de gevallen zijn we het eens. We hadden dus samen christelijke politiek kunnen bedrijven en dat met 4 zetels. En dus niet, zoals nu, verdeeld in twee blokken met 1 zetel minder.”

Hoe reëel is het beeld dat u samen een spilpositie had kunnen innemen? De politiek leider van uw partij noemde de huidige coalitie vorig jaar nog de slechtst denkbare optie?

„U grijpt nu terug op uitspraken van iemand die inmiddels is vertrokken en die uitspraken deed bij de vorming van het kabinet. En natuurlijk is het ook zo dat de huidige politieke verhoudingen, met een een minderheidskabinet, niet het meest ideaal zijn voor burgers. Maar inmiddels zit dat kabinet er wel, en in de campagne voor de Eerste Kamer heeft de CU zich net als de SGP te allen tijde constructief opgesteld. We treden de coalitie onbevangen tegemoet.”

Hoe taxeert u de zaken die de SGP tot nog toe heeft weten te realiseren, zoals een rem op het aantal koopzondagen?

„Daar ben ik op zichzelf blij mee. De vraag is echter hoe duurzaam deze maatregelen zullen zijn. De SGP is in feite een tweede gedoogpartner maar dan zonder gedoogakkoord. Niets staat zwart op wit. Ze moeten het kabinet dus geloven op de blauwe ogen.”

U sprak van een schram op de samenwerking met de SGP, maar ook het woord breuk is al gevallen. Hoe nu verder wat u betreft?

„Uiteraard heeft dit consequenties voor de samenwerking hier in de Senaat. Daarover zullen we de komende periode gesprekken moeten voeren. Ik betreur de huidige situatie enorm, omdat dit niet had gehoeven. Ik heb me altijd ingezet voor goede verhoudingen met de SGP en ben altijd voor samenwerking geweest. Dan doet het me pijn om te moeten constateren dat de SGP een vierde zetel voor de christelijke politiek heeft opgeofferd en uiteindelijk zelfs besloten heeft om in de provincie Zuid-Holland via het CDA op de VVD te stemmen. Blijkbaar is de vriendschap van de SGP met de VVD groter dan die met de CU. Waar ligt dan je verwantschap?”


Lees ook: Dossier:
Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
 
Reacties
Jammer dat Roel Kuiper niet vermeldt dat de CU zich niet constructief opstelde in het overleg tussen CDA, CU en SGP - immers deze drie partijen hadden gedrieen een lijstverbinding bij de Eerste Kamerverkiezingen. Het is mede aan de CU te wijten dat de mogelijkheid van een lijstverbinding niet meer bestaat. Dus er is een nieuwe situatie ontstaan.
Trouwens, die 2,57 EK-zetel heeft de CU niet op eigen kracht gehaald; als je CU-Statenzetels die m.b.v. SGP-stemmen zijn verworven buiten beschouwing laat, komt de CU niet verder dan 2,09 EK-zetel.
Als het waar is dat de SGP liever de coalitie steunt dan de CU, dan is het ook waar dat de CU liever de linkse oppositie in de kaart speelt dan de SGP versterkt. Het punt is dat de onderlinge verhoudingen al langer gebrouilleerd waren, wat de SGP het gevoel bezorgde dat ze datgene moest gaan doen wat de CU had bedacht. Kortom: ik roep de CU-top op om niet langer zurig te doen, maar op basis van bijbelse principes, gezond verstand, wederkerigheid, gelijkwaardigheid en ingetogenheid in gezamenlijkheid te zoeken naar het goede voor ons land. Dat SGP en CU daarbij soms andere standpunten innemen, hoeft, gegeven het verschil in vormgeving van identiteit, geen breuk te betekenen in de onderlinge samenwerking
Jan Schippers | Rotterdam | 24 mei 2011 - 13:36
 
Natuurlijk is het jammer dat er één zetel is weggevloeid. Maar de CU heeft op allerlei terreinen, vooral in politiek opzicht, maar ook in diverse vertegenwoordigende organen eerder afscheid genomen van de SGP dan de SGP van de CU.
De smoes over de grootte van de restzetel klopt niet helemaal, want een aantal CU-statenzetels zijn binnengehaald met SGP-reststemmen en het zou de CU hebben gesierd om die "terug te betalen" middels een steun aan de SGP zodat die zijn 2 zetels zou hebben behouden.
En intussen heeft de SGP in haar positie al méér remmende werking uitgeoefend op dit kabinet, waarvan ze niet eens deel uitmaakt, dan de CU is gelukt met het vorige kabinet waar ze wél deel van uitmaakte. Rouvoet c.s. werd voortdurend door de PvdA en het CDA geringeloord, denk aan de embryoselectie en de zondagsopenstelling. Er werd nauwelijks iets bereikt op ethisch vlak.
De SGP weet, zelf geen deel uitmakend van dit kabinet, wel degelijkde rem te zetten op een aantal zaken. De bevroren zondagsopenstelling, het door de VVD nu weghalen van de handtekening onder het voorstel om het verbod op Godslastering op te heffen, etc, etc. SGP in Eerste en Tweede Kamer: Ga zo door!
Jan Roeleveld | Houten | 24 mei 2011 - 12:38
 
De SGP, anders altijd zo principieel en confessioneel, gaat nu zomaar in zee met een zgn. christelijke partij die ook moslims toelaat tot de gelederen, het CDA. Liever dus steun aan een niet christelijk CDA dan aan medechristenen. Het is triest, maar de SGP verliest hiermee haar principiële bestaansrecht. Politiek gekonkel van de bovenste plank. Triest, hoe deze broeders zo diep kunnen zinken.
Edwin | Maastricht | 24 mei 2011 - 11:27
 
Kijk Jan Roeleveld, zo is dat. De CU geeft zelf toe veel van haar christelijke signatuur te hebben verloren tijdens de regeer periode. Deze persoon wist ook te vertellen dat daar vanaf nu meer aandacht naar uit zou gaan. CU steek uw hand in eigen boezem en haal nu niet uit naar de SGP.
wilma | katwijk | 24 mei 2011 - 10:38
 
Natuurlijk is het jammer dat er één zetel is weggevloeid. Maar de CU heeft op allerlei terreinen, vooral in politiek opzicht, maar ook in diverse vertegenwoordigende organen eerder afscheid genomen van de SGP dan de SGP van de CU.
De smoes over de grootte van de restzetel klopt niet helemaal, want een aantal CU-statenzetels zijn binnengehaald met SGP-reststemmen en het zou de CU hebben gesierd om die "terug te betalen" middels een steun aan de SGP zodat die zijn 2 zetels zou hebben behouden.
En intussen heeft de SGP in haar positie al méér remmende werking uitgeoefend op dit kabinet, waarvan ze niet eens deel uitmaakt, dan de CU is gelukt met het vorige kabinet waar ze wél deel van uitmaakte. Rouvoet c.s. werd voortdurend door de PvdA en het CDA geringeloord, denk aan de embryoselectie en de zondagsopenstelling. Er werd nauwelijks iets bereikt op ethisch vlak.
De SGP weet, zelf geen deel uitmakend van dit kabinet, wel degelijkde rem te zetten op een aantal zaken. De bevroren zondagsopenstelling, het door de VVD nu weghalen van de handtekening onder het voorstel om het verbod op Godslastering op te heffen, etc, etc. SGP in Eerste en Tweede Kamer: Ga zo door!
Jan Roeleveld | Houten | 24 mei 2011 - 10:00
 
Prima keus van de SGP. De CU laat de SGP al jaren vallen vooral op lokaal niveau. En denk eens aan Europa. Daarnaast heeft de CU meer op met een paars kabinet dan met dit kabinet. De CU krijgt nu de rekening gepresenteerd van de linkse koers van de afgelopen jaren. Huilen met de wolven dus!
JBH | Woudenberg | 24 mei 2011 - 09:23
 
Christenunie is niet meer christelijk te noemen, iedereen weet dat ze steeds de SGP hebben laten vallen met verschillende samenwerkingsverbanden, evengoed hebben ze nog verschillende zetels aan ons te danken, en de lijstverbinding met het CDA was er altijd ook al, de CU had gezegd de SGP niet te steunen, zodoende konden ze tot deze afweging komen om dan nu het CDA te steunen, waar ze groot gelijk in hebben, al is het CDA vanzelf ook niet christelijk te noemen, de CU is een linkse partij CDA middenpartij! Dus groot gelijk van de kant van de SGP om nu de CU een keer niet te steunen
wim | dodewaard | 24 mei 2011 - 08:53
 
Toch is er tijdens dit kabinet een duidelijk verschil opgetreden tussen de Cu en SGP. Meerdere keren heb i kaan dhr. Rouvoet en de CU gevraagd om een christelijke toonhoogte oppositie te voeren. De felheid waarmee dit kabinet en deze minister president tegemoet werd getreden heeft mij heel erg verbaasd. De SGP vond ik zoveel waardiger en echt bijbelser! Mijns inziens heeft de opstelling van de CU een behoorlijke verwijdering teweeg gebracht die zich nu metterdaad heeft vertolkt.
De CU heeft me onlangs gemaild dat ze zich intern o pde houding van de kamefractie en riepen me op tot gebed. Dat is inderdaad nodig: voor een christelijke politiek in woord en daad.
wv | Nunspeet | 24 mei 2011 - 00:51
 
Het is beschaamend dat CU en SGP elkaar niet hebben gevonden. Macht en invloed waren belangrijker dan inhoud geven aan de politiek welke naar Christus is genoemd.
De SGP vertrouwde de restzetel niet toe aan CU om de huidge regering in het zadel te houden. Het zal ongetwijfeld een moeilijke afweging zijn geweest. In het oude testament zien we dat koningen hun vertrouwen stelden op de wereld. De afloop is bekend. Laten we Gods eer voorop stellen en als christenen elkaar vasthouden. Nu zijn de stemmen naar de liberale gegaan. Bij dit gedrag zou je wensen dat de kiesdeler hoger was zodat de partijen wel moeten samen werken of zelfs samen gaan.
Opdat zij allen een zijn !
Kees Oskam | Driebruggen | 24 mei 2011 - 00:32
 
Onbegrijpelijk....waarom worden er bepaalde keuzes gemaakt die niet altijd te begrijpen. We moeten gezamenlijk christelijke politiek laten horen.
Ook op lokaal niveau is de SGP niet altijd te volgen.
Dit vraagt bezinning voor de toekomst. Met elkaar zijn we sterker, maar wel in wederzijdse afhankelijkheid van elkaar.

hg,
jan
Jan van Westen | Strijen | 23 mei 2011 - 23:20
 
De stap van de SGP is beschamend te noemen. Kennelijk alleen gericht op het eigen gelijk en bereid daarvoor een verlies aan echte christelijke politiek te incasseren. Liever samenwerken met een pro-abortuspartij en met een partij waaraan non-democratische kanten zitten (om de ergste uitwassen van die politiek maar even te vergeten); het is te gek voor woorden, en wat erger is: principieel onverkoopbaar. En dat is ook niet met korte-termijnsuccesjes te verdoezelen. Let maar op wat er gebeurt op momenten dat men de SGP niet (meer) nodig heeft. Maar ik weet het nu zeker: wie kiest voor versterking van de christelijke politiek, heeft niets te winnen bij een stem op de SGP. Want wat is een stem op de SGP? Een stem op een christelijk verwaterd CDA, een libertijnse VVD *die in zijn vuistje lacht), of een populistische partij, waarvan alleen maar slechte voorbeelden op te sommen zijn. Een zwarte dag voor de christelijke politiek.
J.S | Zwolle | 23 mei 2011 - 23:14
 
Jammer dat een Eerste Kamerlid dat voor inhoud staat toch partijpolitiek zo belangrijk vindt.
Peer | Nederland | 23 mei 2011 - 23:10
 
De pot verwijt de ketel !! Wie liet de SGP vallen in Europa, wie liet de SGP vallen in een aantal regio's bij de statenverkiezingen. Meneer kuiper zou er goed aan doen om de hand in eigen (CU) boezem te steken!!
Jip | Thuis | 23 mei 2011 - 23:04
 
Plaats een reactie
Naam
Woonplaats
E-mail
Bericht
 
Captcha
Verificatiecode

Hiermee wordt voorkomen dat via geautomatiseerde programma's reacties worden gemaakt en spam wordt verstuurd.

Door te reageren gaat u akkoord met de algemene voorwaarden.

 
Knipsels
    Meer uit deze rubriek