Canadees-Nederlands echtpaar strijdt al jaren tegen abortus

Canadees-Nederlands echtpaar strijdt al jaren tegen abortus -  Nick en Maaike Rosendal-Sonnevelt.

Nick en Maaike Rosendal-Sonnevelt.

Ze gaven hun carrière op om de strijd aan te binden met abortus: Maaike Rosendal-Sonnevelt (25) en haar man Nick (26) uit het Canadese Lethbridge. Al in hun studententijd waren beiden actief in de prolifebeweging. Sinds een half jaar werken ze voor Canadian Centre for Bio-Ethical Reform (CCBR). Deze week zijn ze in Nederland.

Bloederig. Zo ziet de website van hun organisatie CCBR eruit. Logisch, vindt Maaike Rosendal. „Abortus ís bloederig. Dat willen we de wereld graag laten zien. Als we het hebben over de Holocaust, vertonen we ook geen plaatjes van gelukkige gezinnen.”

Tien jaar geleden emigreerde Maaike Sonnevelt naar Canada. Ze trouwde er met Nick Rosendal. Het stel heeft twee kinderen.

Beiden besloten de strijd aan te binden met abortus en werden daarom lid van een prolifebeweging. Hun salaris wordt opgebracht door geldschieters.

Hoe gaat CCBR te werk en wat is uw taak?

Maaike Rosendal: „Onze organisatie bestaat uit 21 mensen van 20 tot 32 jaar. Hun achtergrond is divers: van protestant en rooms-katholiek tot niet-gelovig. Ondanks onze verschillen zijn we het over één ding roerend eens: van ongeboren leven blijf je af.

CCBR werkt nauw samen met anderen die vrouwen helpen of politieke invloed uitoefenen. Daarin is onze taak vooral informatief: mensen bewust maken van wat abortus is. Door middel van straatwerk, lezingen, debatten en interviews proberen we onze standpunten uit te dragen.

Zelf ben ik bestuurssecretaris en verzorg presentaties. Op dit moment ben ik voor familiebezoek in Nederland, maar ik werd uitgenodigd om verschillende presentaties te geven. Vorige week was ik op een jeugdvereniging in Krabbendijke. Gisterochtend ben ik op het Wartburg College in Dordrecht geweest. Gisteravond sprak ik voor studenten in Capelle aan den IJssel. De komende dagen doe ik dat op nog vier plaatsen.”

Heeft jullie werk effect?

„Canada zit niet op onze boodschap te wachten, wat overigens niet verwonderlijk is. Jezus zei bovendien Zelf dat wie Hem volgt, verdrukking zal lijden. Het is weleens voorgekomen dat er koffie op onze straatwerkers werd gegooid. Sommigen zijn weleens gearresteerd en moesten voor de rechter komen, hoewel we op geen enkele manier de wet overtreden. Aan de andere kant ervaren we ook zegen op ons werk. Elke week krijgen we nieuwe leden. Regelmatig horen we dat meisjes en vrouwen een abortus afzeggen. Vorige maand nog. „Dit kan ik mijn kind niet aandoen”, zei een vrouw die op onze site een video had gezien over hoe een abortus eruitziet.”

Wat kunnen Nederlandse organisaties van jullie leren?

„Om een succesvol debat te voeren over abortus, is het noodzakelijk dat er logische redeneringen worden gehanteerd die mensen begrijpen. Het is onze ervaring dat bij gebruik van christelijke argumenten niet-gelovigen afhaken. Het belangrijkste is om niet te berusten in de abortuspraktijk, maar om allemaal, biddend, in ieder geval iets te doen.”

www.reformedprolifer.com

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
 
Reacties
Natuurlijk is een 'klompje cellen' niet hetzelfde als een kind van 1 jaar. Maar het ging om de keuze, hè? Bovendien heb ik zelf een miskraam gehad, waarbij het kindje 11 weken heeft geleefd. 3 zware weken nadat ik wist dat het niet meer leefde 'beviel' ik van dit kindje. (eigen keuze! Je kunt het ook meteen laten weghalen, maar op advies beter voor verwerking) Ik was zeer verrast hoe compleet het dan is! Alles zit erop en eraan!! Je mag zo'n kindje begraven waar je wilt. Wij hebben onder heel veel verdriet ons kindje begraven op een plekje wat alleen mijn man en ik weten.
Miriam | Krabbendijke | 10 mei 2013 - 09:50
 
Ik ben het met **** eens. Het is en blijft een schepsel, mooi door God gemaakt!! Ik weet hoe moeilijk het kan zijn en mensen kunnen zich in verschrikkelijke situaties bevinden, maar met Gods hulp zal het lukken. Vraag om Hem! Ik geloof niet dat het de weg is om een einde te maken aan het leven van zo'n klein kindje.
Saar | - | 9 mei 2013 - 13:02
 
Aan Meestalbestwellief


Ten eerste ga ik niet zeggen, wie ik ben op NUjij. :) Maar hij was leuk, ;)
Ten tweede, een klomje cellen? Google dan eens op abortus. Dan zie je kleine lichaampjes met alles erop en eraan. Die vergelijking gaat dan heel goed op.
De foto's zijn schrikwekkend. Een miskraam is niet te vergelijken met een abortus. De één is natuurlijk gebeurd, de andere wordt weggezogen door chirurgen/artsen/dokters.
Maar zo denk ik er over.
Jorina | Rijssen | 8 mei 2013 - 22:59
 
Ik heb gisterenochtend het verhaal van Maaike gehoord. Het was erg indrukwekkend. Ook al is het nog maar een embryo, het is en blijft een schepsel door God gemaakt! Als je in zo'n moeilijke periode zit, God kan en wil je helpen!!
**** | **** | 8 mei 2013 - 22:11
 
Aan Jorina,

Dat is geen woede, dat is moedeloosheid. Natuurlijk gaat die vergelijking niet op, en ik eigenlijk dacht ik dat Miriam dat zelf stiekem ook wel een beetje weet - maar als jij het ook niet snapt dan heb ik mee daarin wellicht vergist.

Een embryo (klompje cellen) is niet hetzelfde als een levende, etende, huilende, spelende, de omgeving ontdekkende baby, net zoals (zoals de meesten van jullie zelfs met me eens zijn) sperma niet hetzelfde is als een embryo - anders was masturbatie ook moord.

Overigens heb ik ook nog nooit gehoord van een christelijke begrafenis voor een miskraam - zijn dat niet ook gestorven mensjes dan?
MBWL | Nét buiten de biblebelt | 8 mei 2013 - 21:01
 
Aan Miriam,

Ja dat mag je van niet-gelovigen niet zeggen, kijk maar naar de reactie van Meestalbestwellief..
Dan krijgen ze woede. Onbegrijpbaar, want voor mij zijn de beide net zo erg. Of je een kind van 18 weken ( in de baarmoeder het leven afneemt of een 2 jarige kind, voor mij is het precies hetzelfde.
Jorina | Rijssen | 8 mei 2013 - 20:20
 
Goeie vergelijking Miriam, klasse echt.
MBWL | Nét buiten de biblebelt | 8 mei 2013 - 18:10
 
@GJ Als ik zelf de keuze zou moeten maken zou ik er alleen voor kiezen in geval van verkrachting/levensbedreigende situaties voor de moeder/ernstige handicaps(kasplantjes ed is geen leven).

Maar als ik 6-7 jaar geleden zwanger was geraakt had ik anders besloten, ik was toen extreem depressief(en andere klachten), zat zo stijf onder de medicatie dat ik mijn eigen huishouden niet kon doen, dan had ik toen wel voor abortus gekozen, ik was toen simpelweg niet in staat om een goede moeder te zijn, juist het tegen over gestelde en aangezien ik zelf een zeer slechte jeugd (seksueel misbruik/fysieke en geestelijke mishandeling) heb gehad zal ik nooit of te nimmer een kindje op de wereld zetten als ik zelf in een dusdanige situatie zit dat ik geen goede toekomst kan bieden.

Ter adoptie geven was ook geen oplossing geweest omdat het mij te slecht ging en ik zeer waarschijnlijk door alle hormonen dan nog verder zou zijn gezonken.

Niet welkom zijn klinkt zo simpel, maar er kan zo veel meer achter zitten.

Er zijn ook mensen met erfelijke aandoeningen die daarom geen kinderen willen, maar tenzij je aan onthouding doet (wat niet natuurlijk is) kan elk anticonceptie middel falen en sterilisatie doen ze niet zomaar bij vrouwen.

Soms is het beëindigen van een zwangerschap het meest humane wat je kunt doen, alleen de grens mag van mij een stuk naar beneden, niet meer na 12 weken TENZIJ er een levensbedreigende situatie is voor de moeder en als eerder de ernstige handicap niet ontdekt is.

Ik ben heel blij dat ik er nooit over heb hoeven nadenken, het is nooit een makkelijke keuze.

De wet is goed zoals hij is, ik vind niet dat een ander mag beslissen welke keuzes een vrouw maakt, je kunt voor jezelf beslissen dat je nooit abortus zal laten uitvoeren, maar je hoort de andere vrouw in haar waarde te laten.
Nikita | Hengelo | 8 mei 2013 - 17:21
 
Als een kindje van 1 of 2 jaar vermoord wordt door de moeder, zeg je dan nog dat een vrouw eigen keuzes mag maken?
Miriam | Krabbendijke | 8 mei 2013 - 17:17
 
Mooi initiatief. Abortus is en blijft het beëindigen van jong leven. We zijn er zo aan gewend geraakt dat het bestaat dat we er niet meer van op kijken!
@darwinius Natuurlijk is een vrouw baas in eigen buik. Ze is in veel gevallen ook baas in eigen bed. Niemand kan mij uitleggen (verkrachtingen en levensbedreigende situaties buitenbeschouwing gelaten) waarom een ongeboren kind moet sterven voor het niet welkom zijn. of voor het hebben van een verkeerd geslacht of het komen op het verkeerde moment.
GJ | Z | 8 mei 2013 - 16:14
 
Dit is een gebed zonder einde het lijkt me veel belangrijker dat een vrouw het recht behoud om eigen keuzes te maken, jullie niet?
Darwinius Maximus | Sheffield | 8 mei 2013 - 15:12
 
Ter toevoeging;

Afgezien van dat ik zeker vind dat abortus ontzettend strak gereguleerd moet zijn (zoals het gelukkig ook is in dit land), kan het zát erger dan in Canada.

Een volledig verbod op abortus en dikke taboes op voorbehoedsmiddelen bijvoorbeeld, uitmondend in wanhopige meisjes die nare dingen doen met breinaalden - want dat is wel de andere kant van het verhaal.
MBWL | Nét buiten de biblebelt | 8 mei 2013 - 14:41
 
@Maaike Rosendal

Godwin is Godwin, blijft Godwin, en staat vrij belachelijk, zeker gezien je terechte constatering dat religieuze argumenten weinig indruk maken op niet-gelovigen..
MBWL | Nét buiten de biblebelt | 8 mei 2013 - 14:24
 
De website reformedprolifer.com is door ons opgericht, samen met een collega met dezelfde levensovertuiging, om een 'Reformed' perspectief te bieden op life issues en te zien wat de Bijbel en onze voorvaders hierover zeggen. Een groot aantal mensen leveren hun bijdragen door artikelen te schrijven.
The website van onze organisatie CCBR is inderdaad unmaskingchoice.com. Bedankt, Gee Jee.
Nick & Maaike Rosendal | Canada | 8 mei 2013 - 14:06
 
Beelden op de site zijn afschuwelijk. Wil dit niet eens zien...
J | G | 8 mei 2013 - 12:33
 
http://www.unmaskingchoice.ca/
de link naar de juiste site
GeeJee | Zwollywood | 8 mei 2013 - 11:40
 
Eerste quote van mevrouw Maaike bevat al direct een Godwinnetje.
Kan me overigens niet voorstellen dat ze hier meer succes hebben dan in eigen land, aangezien we hier toch heel redelijk aan het seculariseren zijn.
MBWL | Nét buiten de biblebelt | 8 mei 2013 - 11:29