En weer word er een aanval gedaan op mensen die hun beroep uit geloofs overtuiging serieus willen blijven doen.Niet dat ik wil discrimineren op anders geaarde mensen,maar waarom zou een homo/lesbie stel juist een ambtenaar willen kiezen die het gewoon niet kan om uit geloofs overtuiging een huwelijk tussen man en vrouw te sluiten.Er zijn zoveel andere ambtenaren die het geen probleem zullen vinden,kies die dan!!!!! ik zat laatst nog te denken aan een uitspraak van Pim Fortuin,een verbintenis tussen twee gelijke partijen is geen huwelijk maar een fussie.En we weten allemaal dat Pim ook homosexueel was.Mvg Dennis.
Dennis Groenewegen | naaldwijk | 21 nov 2011 - 19:59
Bernard | Utrecht,
In div. zo niet alle kerken bevinden zich anders geaarden, ook bij ons. Daarmee wordt met respect omgegaan. Wat anders is of vervolgens ook een homosexuele praxis wordt goedgekeurd. Jij vindt dit misschien niet respectvol maar ook deze broeders en zusters willen leven naar Gods wil en daarbij past niet een homosexuele relatie. Deze mensen hebben een strijd te strijden, net als veel mensen op ander gebied. Ook in de kerk zal het net als op andere terreinen van de maatschappij beter kunnen, maar om nou te stellen dat het in de kerk minder is…….., dat weet ik zo net niet! Wel heeft tolerantie zijn grenzen in veel kerken, tolerantie = alles moet kunnen is inderdaad in veel kerken waar Gods Woord serieus wordt genomen, niet aan de orde.
M.Meesters | Hasselt | 19 nov 2011 - 21:45
Bernard | Utrecht,
In div. zo niet alle kerken bevinden zich anders geaarden, ook bij ons. Daarmee wordt met respect omgegaan. Wat anders is of vervolgens ook een homosexuele praxis wordt goedgekeurd. Jij vindt dit misschien niet respectvol maar ook deze broeders en zusters willen leven naar Gods wil en daarbij past niet een homosexuele relatie. Deze mensen hebben een strijd te strijden, net als veel mensen op ander gebied. Ook in de kerk zal het net als op andere terreinen van de maatschappij beter kunnen, maar om nou te stellen dat het in de kerk minder is…….., dat weet ik zo net niet! Wel heeft tolerantie zijn grenzen in veel kerken, tolerantie = alles moet kunnen is inderdaad in veel kerken waar Gods Woord serieus wordt genomen, niet aan de orde.
M.Meesters | Hasselt | 19 nov 2011 - 19:00
Dat een mens perse homo en/of lesbies wil zijn, het is zijn/haar zaak, maar hij of zij hoeft een ander niet iets te dwingen wat in strijd is met zijn of haar geloof, begrijp me niet verkeerd want ik heb het hier over geloof in God, en niet over religie, het is duidelijk dat een christen God meer moet gehoorzamen dan de mens en het zondige haat zoals God Heilig is en ook de zonde haat, maar niet de mens. Een christen weet ook heel goed dat God, één man en één vrouw heeft geschapen en niet twee mannen en/of twee vrouwen. De duivel is wreed en zijn plannen zijn niet Gods plannen. God heeft het huwelijk gezegend tussen een man en een vrouw. God heeft de hel gemaakt voor satan en zijn demonen en zijn volgelingen, niet voor de mens, maar de mens heeft een vrijwillige wil, u kiest of u geloof in God of in satan, er is geen andere weg. Wij moeten ons straks allemaal verantwoorden voor God, voor het goede en het slechte wat we gedaan hebben, oordeel nou zelf wat slecht is. God is HEILIG. Sodom en Gomora is totaal vernietigd, voor ons een voorbeeld.
Em | Gelderland | 19 nov 2011 - 17:15
Wat me stoort in deze discussie is dat heel christelijk nederland op zijn achterste benen staat nu hun vrijheid lijkt te worden ingeperkt, terwijl in eigen kring homo's nauwelijks tot niet geaccepteerd worden.
Betoon eerst tolerantie aan de christelijke homo voor je over de tolerantie van anderen begint.
Bernard | Utrecht | 18 nov 2011 - 22:57
Erik| Rotterdam,
Tussen de wet “respecteren” van Dale “eerbiedigen” of slaafs uitvoeren zit mi nog wel een heel verschil! Vooral als we weten dat er in deze gevallen gevraagd wordt van mensen om hun geweten uit te schakelen! Ook als we nagaan hoe deze wet destijds tot stand is gekomen; met een nadrukkelijke toezegging aan hen die vanwege gewetensbezwaren moeite hadden met deze wet. Als je dan nu stelt dat ze gewoon de wet moeten uitvoeren, lijkt dit toch wel erg op het veranderen van de spelregels tijdens de wedstrijd. Want was er destijds deze uitzondering niet gekomen, dan had een gedeelte van de 2e kamer deze wet ook zeker niet goedgekeurd! Het zeggen dat ze de wet gewoon moeten uitvoeren doet mij eerlijk gezegd ook denken aan de tijd dat er bij onze oosterburen werd gezegd “befehl ist befehl” ! Toen had men aan gewetensbezwaarden ook geen boodschap, dit moeten we toch niet willen met elkaar? Als we een beschaving kwalificeren aan de hand van hoe ze met minderheden omgaan, en ik denk dat dit een gerechtvaardigde meetmethode is, dan is het met ons land niet best gesteld! Een verdrietige situatie, die veel onnodig leed veroorzaakt bij mensen die vol overgave en zonder enig lucratief gewin meestal jonge mensen iets waardevols willen meegeven voor in hun huwelijksleven. En dit onder het valse voorwendsel van wat men emancipatie van ook een minderheid noemt! De ene minderheid lijkt belangrijker te zijn dan de andere! Lang leve de democratie! Deze gang van zaken lijkt de stelling te bevestigen dat democratie inderdaad de minst slechte manier van bestuur is, maar wel een slechte! Dit heeft ook de geschiedenis van onze oosterburen wel aangetoond dunkt me! NEDERLANDERS, WORDT WAKKER !!!!!
M.Meesters | Hasselt | 18 nov 2011 - 12:47
Erik | Rotterdam
Ik vind dat een simpele en vooral slappe reactie.
Waarom.
Die wet verander je zo even.
De Bijbel niet.
Jan | Staphorst | 18 nov 2011 - 01:00
Een ambtenaar heeft gezworen het Nederlandse recht te respecteren. Dus ook het trouwen van homo's en lesbienes. De wet staat boven de bijbel, daar hebben we gelukkig allemaal democraties voor gekozen. Respecteer dat en anders.... wegwezen en uithuilen. Anders gezegd, je hebt de vrijheid het homohuwelijk een zonde en slecht te vinden hoe naar en eng ik dat persoonlijk zelf vind klinken. Net als andere zaken die het ref geloof meebrengt. Maar de wet is het wetboek en niet de bijbel en dat dien je als ambtenaar te respecteren. Weigeren is geen vrijheid, weigeren is het weigeren van vrijheid.
Erik | Rotterdam | 17 nov 2011 - 16:29
Helemaal eens met puriteintje!
Geert | IJsselmuiden | 17 nov 2011 - 12:11
Roelof | Zeewolde. De ambtenaren zijn onder bepaalde vooorwaarden aangenomen. Is het dan reëel dat die voorwaarden op aandringen van een kleine groep gewijzigd worden zonder overleg met de personen die daardoor ernstig gehinderd worden?
Jan. | Staphorst | 17 nov 2011 - 12:01
Jer_51:45 Gaat uit, Mijn volk, uit het midden van haar, en redt een iegelijk zijn ziel, vanwege de hittigheid van den toorn des HEEREN. IKABOD! Leer de mensen wat het betekend het is heel eenvoudig een kind kan het verstaan,
De Heerlijkheid des HEREN heeft ons verlaten. Jezus zei: dat er in de eindtijd de wereld zal zijn als Sodom en Gomora, in Openbaring 22:11 Die onrecht doet, dat hij nog onrecht doe; en die vuil is, dat hij nog vuil worde; en die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde. Zo Spreekt de HERE. Wachters wat is er van de nacht? Waarom denkt u dat God Sodom en Gomora vernietigd heeft?
Em | Gelderland | 17 nov 2011 - 11:54
@roelof zeewolde
Er staan geen lelijke dingen over mensen met homogevoelens in de Bijbel en dus ook niet dat zij gestenigd zouden moeten worden.
Gods Woord is juist een Woord van barmhartigheid en liefde.
Wel toornt God over het niet willen leven naar Zijn beeld De Homoseksuele praksis vloekt met het beelddrager zijn van God. Het huwelijk, de eenwording van man en vrouw is een weerspiegeling van het één zijn van God en behoort vorm te krijgen op de wijze zoals God dat bedoeld heeft ook nu anno 2011. Dat de overheid de invulling van het begrip huwelijk laat vloeken met Gods Beeld is een schande en dient door Christenen aan de kaak gesteld te worden. Nimmer kan een trouwambtenaar die Christen is, ja zelfs Gods hulp heeft aangeroepen in het beëdigd zijn(zo waarlijk helpe mij God almachtig) als trouwambtenaar dan ook zijn ambt in integerheid en oprechtheid t.o.v. zijn eed uitvoeren als hij homohuwelijken voltrekt.
Nu ontslagen dreigen van oprechte en integere ambtenaren die in gewetensnood komen met betrekking tot hun ambtseed en hun Godsbeeld. zullen wij als Christenen het straks op het gemeente huis wellicht moeten stellen met een nietszeggende schijnceremonie, ik stel dan ook voor om in die situatie de gemeente geen ceremonie te gunnen maar van hun kwestie een simpele bureau handeling te maken en daar tegen over de kerkelijke bevestiging heel serieus te nemen.
Johan Quist | Middelburg | 17 nov 2011 - 11:47
Het feit dat de overheid het besef kwijt is dat zij Dienaresse Gods is ligt ten grondslag aan dit probleem. Maria uit Limburg heeft gelijk. We zijn inderdaad overgeleverd aan de tyrannie van een Kamermeerderheid en de neo liberale denkpolitie.
Haaije de Jong | Oosterzee | 17 nov 2011 - 11:42
@ Roelof, Bunschoten, een ambtenaar die zijn taken niet uit wil voeren waar hij voor is aangenomen, dient te worden ontslagen. Dat is volkomen normaal lijkt me. Er staan verder heel lelijke dingen over homoseksuelen in de Bijbel, ik noem alleen al het stenigen (OT Lev, Deut.) en "dat ze de dood verdienen (NT, Rom.). Geldt dat dan ook nog in 2011?
Roelof | Zeewolde | 17 nov 2011 - 11:00
De gemeenten stellen ambtenaren aan om huwelijken te voltrekken. De gemeente is dus de werkgever. Mag deze dan zelf niet bepalen, wie zij aannemen en wie niet. Dat moet en mag toch niet centraal geregeld worden.
Wim Donkersloot | Middelharnis | 17 nov 2011 - 10:23
Het is inderdaad triest wat zich in politiek Nederland afspeelt op het punt van de 'weigerambtenaar'. We moeten ons wel goed realiseren dat dit een uitvloeisel is van de ontkerkelijking in Nederland. Laten we ons daar vooral druk om maken. Zolang wij als reformatorische kerkgenootschappen zo verdeeld blijven optrekken, krijgt onze boodschap in 'de wereld' steeds minder zeggenskracht. Deze verdeeldheid is een ernstige zonde en het lijkt er wel op dat wij ons daarin blijven wentelen. Geen wonder dat we vervolgens worden gemarginaliseerd.
Adrie Bragt | Bruchem | 17 nov 2011 - 10:21
De zaak van het uitsluiten van de weigerambtenaar is zo ernstig dat het volgende dient te worden ondernomen:
- Trouwlustige stellen dienen zich te laten huwen door weigerambtenaren. Vraag expleciet naar deze ambtenaar.
- Predikanten dienen uit de pastorie te komen en op het stadhuis te spreken of preken over deze kwestie zodat elke gemeente een 'weigergemeente' wordt.
- 'Weigergemeenten' dienen Gods Woord vast te houden ongeacht de consequenties. Als de druk opgevoerd wordt, dient openlijk verzet gepleegd te worden.
- Nederlandse christenen probeeren hun principes vaak via de wettelijke regels te reguleren, maar onderzoek a.u.b. hoe de Schotse geloofshelden uit de 17e eeuw, openlijk verzet hebben gepleegd tegen goddeloze wetten.
- Als een burgemeester van een 'weigergemeente' ontslagen wordt, stel dan een daad en laat u zich alleen van uw plaats verdrijven door geboeid afgevoerd te worden. Daar zal een getuigenis van uitgaan.
- Kerken, beleg bidstonden. Loopt den Heere vuriglijk aan. Al wat u ontbreekt, schenkt Hij zo gij het smeekt, mild en overvloedig.
Puriteintje@gmail.com
Puriteintje | Holland | 17 nov 2011 - 09:51
Roelof uit zeewolde, Gods woord houd niet op in 2011 maar houd eeuwig stand,en die de waarheid van dat woord in ongerechtigheid ten onder houd roept Gods toorn over zich uit, zie rom 1: 18.
Roelof | Bunschoten | 17 nov 2011 - 09:20
Beste Louis uit Noordwijk.
Wat jammer dat dit het enige is wat is blijven hangen.
Selectief geheugen of zover afgedwaald dat je echt niet meer weet waar het omgaat?
Ik hoop dat je op je schreden (roots) mag terugkeren!
S Tromp | H'veld | 17 nov 2011 - 08:36
Helemaal eens met "S Tromp" laten trouwenden uit de Ger. Gez. expliciet een weigerambtenaar verlangen van de gemeente om op deze wijze deze ambtenaren die nu in een lastig parket zitten praktisch en direct te steunen.
En volgens het woord moeten we Gode meer gehoorzaam zijn als de mens "overheid" een goddeloze wet behoeft dus geen gehoorzaamheid. Het gaat heel rap allemaal, kijk naar de kwestie Katwijk/Vlietstra, waar men als de kippen bij is. Over een tijdje zitten er spionnen in de kerk om te beoordelen wat er wel en niet kan, zonder dat ze er iets van begrijpen zoals ook wel bleek uit de reacties van de media
Doet me denken aan de periode 1940-1945, toen waren het welliswaar de Duitsers en companen, nu komt het van binnenuit. We krijgen wat we verdienen, en het is van alle tijden zo blijkt telkens weer.
Erwin | Streefkerk | 17 nov 2011 - 08:26
Mijn stuit het woord: 'weigerambtenaar' tegen de borst. waar is de vrijheid van meningsuiting gebleven?? die wordt hierdoor aangetast... wat weegt nu zwaarder??
Vind het super dat Urk deze zo genoemde 'weigerambtenaren' gewoon in dienst houd. Aplaus voor Urk!!!
Jannine | Kesteren | 17 nov 2011 - 08:24
@Sorry Louis, je vergeet een paar denkstappen. Het afschrijven van GEWETENSBEZWAARDE ambtenaren laat juist zien dat er totaal geen respect is voor de diep-innerlijk gewortelde religieuze overtuiging zoals de Bijbel spreekt over Gods toorn en verdriet over de zonde van homofilie. Jij had pas recht van spreken, als die gewetensbezwaarde ambtenaren erop uit zouden zijn, om alle andere ambtenaren de laan uit te sturen.
Mirjam | Woerden | 17 nov 2011 - 08:17
Opgevoed binnen gereformeerde gemeente te Kampen heb ik een ding behouden van mijn opvoeding. Respect, alleen heb ik geleerd respect te interpreteren als respect voor iedereen, ongeacht geslacht, kleur, politiek overtuiing en sexuele voorkeur.
Ook heb ik geleerd en ervaren dat veel christelijk orthodoxe groeperingen hier een totaal andere invulling aangeven. Dat mag, die vrijheid is en moet er zijn. Vrijheid van godsdienst betekent impliciet dat ook het recht op niet geloven, anders denken en sexuele voorkeur.
Het niet willen sluiten van een huwelijk tussen beide geslachten, gebaseerd op overijling of levensbeschouwing is een onvoorwaardelijk recht. De consequentie is wel dat men dan niet kan functioneren als weigerambtenaar. Het burgelijk huwelijk, ook voor mensen van het gelijke geslacht is binnen de wet geregeld. Het niet wil trouwen van deze mensen gaat tegen de wet in en is mijn inziens dan ook discriminatie. De overheid kan en mag dit niet accepteren en zal dan ook deze weigerambtenaren moeten ontslaan.
Louis | Noordwijk | 17 nov 2011 - 01:33
LEES ROMEINEN 1 VERS 24 T/M VERS 32
EN HOOR HIERIN GODS STEM EN AFKEER TEGEN DE ZONDE DIE HOMOFILIE HEET.LAAT ONS BIDDEN DAT SATAN GEEN MACHT OVER NEDERLAND EN ONZE KINDEREN KRIJGT,OOK NU DAT DE SCHOLEN VERPLICHT WORDEN OM HOMOFILIE ONDERWIJS TE GEVEN. BID VOOR DE HOMO'S OF GOD HEN WIL BEKEREN VAN HUN ZONDENEN, EN HEB HEN LIEF ONDANKS HUN ANDERE GEAARDHEID.LAAT ONS NIET MEEGAAN IN DEZE ZONDE EN HET ALS NORMAAL GAAN BESCHOUWEN.
mevr:greving | eindhoven | 16 nov 2011 - 23:15
Leuke reactie's en lekker veel, het begin van een discussie is er.
Laten we ermee doorgaan ook op ander gebied en laten zien dat we weerstand geven zullen.
Christenen zitten steeds meer in het hoekje waar de klappen vallen. En dat hebben we ook aan onszelf te danken.
De wereld gaat er vanuit de ze na de eerste klap ook de andere wang toegekeerd krijgen. Dat hoort dan ook wel zo.
Maar dan moet het toch echt afgelopen zijn. Dan sla ik in ieder geval terug!
En nog wat zullen we het aangepraatte woord weigerambtenaar niet eens vervangen door gewetensbezwaarde?
Jan. | Staphorst | 16 nov 2011 - 23:07
Terecht! Nog afgezien van de idee dat dit lijnrecht ingaat tegen de Bijbel is de vervolging - ik kan het niet anders noemen - van weigerambtenaren smakeloze, slappe en goedkope symboolpolitiek. Het handhaven op straat waar homo's straffeloos kunnen worden weggepest door cultureel anders geaarde jongeren is natuurlijk veel moeilijker. Dat laat je over aan het immer geduldige papier. Van de grondwet in dit geval met het prachtige artikel 1.
De hypocrisie van de atheïstische kerk waar leer en leven niet met elkaar in overeenstemming zijn is door dit overheidsbeleid voorgoed bewezen.
kees | ede | 16 nov 2011 - 22:56
REFDAG, SGP & RMU Roep alle stelletje's op die komend jaar willen gaan trouwen in gemeente's waar ze gewetens bezwaarde ambtenaren onslagen hebben. om alleen getrouwd te willen worden door een gewetenssbezwaarden ambtenaar! en volhouden! tot ze zwichten. Christenen krijgen steets minder ruimte om te zijn wie ze zijn en om volgens Bijbelse normen en waarde te leven. wat is de volgende stap? als christen ga je je in deze maatschapij meer en meer een minder volk voelen is dit geen discriminatie?
AP | Rijssen | 16 nov 2011 - 22:39
REFDAG, SGP & RMU Roep alle stelletje's op die komend jaar willen gaan trouwen in gemeente's waar ze gewetens bezwaarde ambtenaren onslagen hebben. om alleen getrouwd te willen worden door een gewetenssbezwaarden ambtenaar! en volhouden! tot ze zwichten. Christenen krijgen steets minder ruimte om te zijn wie ze zijn en om volgens Bijbelse normen en waarde te leven. wat is de volgende stap? als christen ga je je in deze maatschapij meer en meer een minder volk voelen is dit geen discriminatie?
AP | Rijssen | 16 nov 2011 - 22:16
Mijn waardering voor gemeentebesturen als op Urk.
Tevens wil ik een oproep doen aan alle SGP’ers die ook nog maar enige symphatie voelen voor de PVV. (Volgens sommige bronnen was 10 procent van de PVV kiezers bij de provinciale verkiezingen afkomstig van voormalige SGP stemmers.
Met de laatste actie heeft de PVV bewezen een onversneden liberale partij te zijn. Wie naar Bijbelse normen wil handelen, kan daarnaast beslist niet door één deur met een partij als de PVV, die op zondag de winkels open wil, geen moeite heeft met commercieel draagmoederschap, in de Kamer een motie indient om militairen toe te staan in uniform naar de Gay-parade te gaan!
Wilders mag dan wel hoog opgeven van de joods-christelijke traditie in ons land, maar als het erop aankomt, stemt de PVV bijvoorbeeld voor het homohuwelijk, voor afschaffing van het bordeelverbod en voor euthanasie en zoals nu dus ook voor het uitbannen van de gewetensbezwaarde ambtenaar.
SGP’ers let op uw zaak!
Adri Burghout | Meeuwen | 16 nov 2011 - 21:52
Roelof, dit heeft niets met 2011 te maken en ook niet met tweederangsburgers.
Dit heeft alles te maken met Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen, dus in dit geval een goddeloze overheid.
En tja Gerben uit A'dam...lees de bijbel eens een keer zonder gekleurde bril en oogkleppen op
S Tromp | H'veld | 16 nov 2011 - 21:21
Vanmorgen in mijn les nog het artikel in EO-visie uit 2009 besproken over RMU-onderzoek, waaruit bleek dat 37% van de gemeenten geen ruimte geven aan gewetensbezwaarde ambtenaren. Toen kon nog beroep gedaan worden op de aanbevelingen van toenmalig staatssecretaris van Justitie Cohen bij de wet om creatieve oplossingen te vinden voor deze ambtenaren. Nu dit.
Ik hoop dat bijbelgetrouwe christenen in Nederland één front zullen gaan maken, voor mijn part een 'Tahrir-plein' in Den Haag bezetten. We zijn te lang te stil en te braaf geweest.
Philip Quarles van Ufford | Ronse (België) | 16 nov 2011 - 21:19
Laten wij als christenen de handen ineen slaan. Wij moeten als toekomende bruidsparen niet getrouwd willen worden door een ambtenaar die ook homohuwelijken sluit. Dat is andere koek. Dan hebben de gemeenten zeker een groot probleem, als ze de andere ambtenaren ontslaan Alle lof en ondersteuning toegewenst, voor die gemeenten die de weigerambtenaren niet willen ontslaan.
Wij zullen onze stem meer moeten laten horen, en onder biddend opzien samen moeten werken. Ook de R.M.U en de leiders van de S.G.P. wensen wij veel wijsheid en Gods ondersteuning van harte toe.
N.N | S | 16 nov 2011 - 21:14
Hier zijn de laatste woorden nog niet over gezegd. Vanavond in Pauw Witteman SGP-er uit gemeente Neerijnen, bezwaarde ambtenaar in debat met GL-dame. Ben benieuwd wat onze gemeente gaat doen. LAten we de mogelijkheid onderzoeken om kerkelijke huwelijken een rechtpositionel stauts te geven. Hierover denkt de SGP-fractie in de TK al na. Terugdraaien gaat niet, klagen helpt niet, hoe erg het ook is, Corné. Weten we waar de schuld hiervan ligt? Niet bij mijn buurman, PVV, Groen Links of weet ik waar. Die ligt mede in de verdeelde kerken, in de versnipperde refo-hoek of zo u wilt, restanten van de refo-zuil.
Desalniettemin: vraag naar een ambtenaar die voor zijn principes uit durft te komen. Snap trouwens niet dat er ooit stellen geweest zijn die in de kerk trouwden en op het stadhuis een ambtenaar hadden die de naam van God nog niet wilde noemen in zijn toespraak, maar ja, als de goddienst niet meer is dan een gewoonte ..........
Jan W | Gelderland | 16 nov 2011 - 21:04
Verschrikkelijk dat men in deze gemeenten homoseksuelen kennelijk nog steeds als tweederangsburgers beschouwt. En dat in 2011.
Roelof | Zeewolde | 16 nov 2011 - 20:34
Nog een aanvulling:
trouwlustige stellen, stellen jullie ook een daad door naar een gewetensbezwaarde BABS te vragen en niet aanwezig in je eigen gemeente dan maar ergens anders.
Laat dit als een olievlek werken en wees nou eens niet zo slap refonederland!
S Tromp | H'veld | 16 nov 2011 - 20:34
Ik zit te wachten op mijn vorige en huidige woonplaats dat zij zich ook in dit rijtje scharen, te weten Sliedrecht en Hardinxveld Giessendam.
Kies positie in dezen en wel voor de gewetensbezwaarde BABS
Maak een front en doet dit uiteraard onder biddend opzien.
Maar maak er wel werk van en geef een signaal af dat we niet van plan zijn om onze goddeloze overheid hierin te gehoorzamen.
Burgerlijke ongehoorzaamheid kan op deze confronterende wijze niet uit blijven.
Het volgende punt op de seculiere agenda is zojuist door de min. van onderwijs ingewilligd te weten sexuele voorlichting op scholen maar dan wel de diversiteit.
Moet ook in de kerndoelen komen.
Volgende is uiteraard de vrijheid van onderwijs en last but not least zal de woordverkondiging zijn.
Religiepolitie zal controleren wat er van de kansels verkondigd wordt en als dit in tegenspraak is met de seculiere verworvenheden dan wordt uw herder en leraar van de kansel geplukt.
Doemdenken?
Nee, uw ogen moeten nog open gaan of u wil dit gewoonweg niet geloven en sluimerend doorgaan maar dat zal niet gaan want u zal uw geloof moeten verloochenen en zoniet dan wacht vervolging.
Wie heeft het ook alweer over het tolerante Nederland?
S Tromp | H'veld | 16 nov 2011 - 20:29
En hoe standvastig zullen deze gemeenten blijken als rechtszaken worden aangespannen en subsidiekranen dichtgedraaid.
Alsof deze gemeenten met rust zouden worden gelaten, als die wet erdoor komt.
van Veen | Voorschoten | 16 nov 2011 - 19:51
Ik huiver van christenen die menen woordvoerder van GOD te zijn en zich het arrogante recht toe-eigenen uit zijn naam te spreken Of nog erger sommigen die menen voor GOD te moeten spelen . Of je nu voor of tegen het homohuwelijk bent ! gebruik GODS naam niet ijdel en laat het oordeel aan de HEERE GOD over.
Gerben | amsterdam | 16 nov 2011 - 19:43
@ponsteen. Vorige week is een agent ontslagen omdat hij met drank op een ernstig ongeluk heeft veroorzaakt. Ambtenaren, die het huwelijk als een goddelijke instelling zien en dit niet willen verlagen tot een allendaags gebeuren en bovendien geen mens kwaad doen, noch anderen in de weg lopen, krijgen dezelfde straf. Bij de CDA wethouder in den Haag mochten alle alarmbellen wel gaan rinkelen dat hij instemming kreeg van seculiere, anti-godsdienstige fracties
kobus | zwartewaterland | 16 nov 2011 - 19:35
De voorstemmers van de motie gaan er finaal aan voorbij dat zij wezenlijk aan het geweten van de mensen komt. Als je de voorstemmers vraagt iets tegen hun geweten in te doen om iets te kunnen bereiken is Den Haag (terecht) te klein. Maar even zo venijnig doen zij dat de medemens wel aan die niet in hun straatje wandelt. Waar is de vrijheid van godsdienst gebleven in ons land waar altijd ruimte is geweest voor minderheden?
Marjan | Sliedrecht | 16 nov 2011 - 19:27
Een pluim voor Urk en Rijssen-Holten.
@ g. ponsteen : De wet kan alleen opgevolgd worden, zolang het in overeenstemming is met de Schrift, dus niet ontslaan die mensen omdat het volgens de wet is.
Ik vind het erg dat ons land in zo'n verval is geraakt dat er zelfs geen gewetensbezwaarde ambtenaren meer mogen zijn. Als er andere ambtenaren zijn in de gemeente die het wel willen doen, waarom zou je dan moeilijk doen?
Vooral als we kijken naar het Bijbelse standpunt, dat God man en vrouw schiep, maar helaas word daar in de 2e kamer bijna niet meer naar gekeken.
Ik ben dan ook zeer blij te horen dat er gemeentebesturen zijn waar men God meer gehoorzaam wil zijn dan de mensen!
Ons land heeft christelijke wortels, maar wat blijft er van over? Helemaal niets. Het is betreurenswaardig dat zelfs het christendom dat hier zo geworteld WAS, zo vlug het kan ontworteld dreigt te worden.
"O land, land, land, hoor des HEEREN woord!" (Jer. 22:29)
Corné van Steenis | Waardenburg | 16 nov 2011 - 19:24
Wij wonen in Albanie en horen vaak hoe negatief er over Nedrland gesproken wordt, als het gaat over o.a. het homohuwelijk.
Wat er nu gebeurd durf ik echt niet te vertellen hier.
Ik schaam me in deze om Nederlander te zijn.
Ineke en Nellie Keijzer
Nellie en Ineke Keijzer | Delvine Albanie | 16 nov 2011 - 19:21
ik zie het meer als een begin van geloofs vervolging ! mensen met het zelfde geslacht mogen niet met elkaar trouwen en als je eerlijk en oprecht bent weet je best in het diepste van je hart dat dat niet mag van God .
henk | putten | 16 nov 2011 - 19:05
Ook een (bijzonder) ambtenaar van de burgelijke stand is een ambtenaar volgens de wet. Hij of zij is ook als ambtenaar beëdigd. Hij of zij heeft dus gezworen of beloofd (al dan niet met hulp van God) om de wet uit te voeren. In die wet is geregeld dat homo's mogen huwen. Het is niet aan de ambtenaar om hen dat wettelijke recht te ontzeggen, of dat wettelijke recht in twijfel te trekken, want daar gaat alleen de volksvertegenwoordiging over en niet de ambtenaren, zelfs niet met een beroep op gewetensbezwaren vanwege godsdienst.
Natuurlijk mag je in Nederland bezwaren hebben tegen het homohuwelijk alleen kun je dan volgens onze wetten geen ambtenaar (van de burgelijke stand) zijn.
Robert | Rijssen | 16 nov 2011 - 18:57
Vreemd. Ik lees in het RD van 15 november:
"Turkije gaat mogelijk gewetensbezwaarden erkennen. Dat zei minister Ismet Yilmaz van Defensie dinsdag. Hij reageerde daarmee op een oproep van de Raad van Europa om de Turkse wetgeving aan te passen."
De Raad van Europa maant Turkije dus tot het erkennen van de rechten van gewetensbezwaarden. Het meest progressieve D66 in Nederland moet dan wel een probleem hebben met de Raad van Europa. Gaat de D66 in beroep tegen de Turkije uitspraak of doen de gewetensbezwaarden dat betreffend de D66 kamermotie?
Is het mogelijk dat de Tweede Kamer dadelijk door de Raad van Europa tot orde geroepen wordt? Nota bene, Nederland dat zichzelf prijst met Den Haag als het internationaal rechtscentrum van de wereld!
Albert Kuyerhuis | Canada | 16 nov 2011 - 18:57
een 'tyrannieke kamermeerderheid'
bijbelinterpretatie boven de wet - zelfs als je ambtenaar bent.
het huwelijk is niet uitgevonden, noch eigendom van de kerk.
Genesis 4:9; Hoogmoed komt voor de val.
Jan | Texel | 16 nov 2011 - 17:45
Ambtenaren worden betaald door belastingbetaler en dienen de wet te handhaven. Bij weigering altijd ontslaan. We hebben al teveel ambtenaren die niet functioneren en toch mogen blijven zitten op hun plek. Als deze ambtenaren toch bij hun standpunt blijven, gewoon een andere baan zoeken.
g.ponsteen | Voorst | 16 nov 2011 - 17:38
Grote pluim voor Urk !!
laat andere gemeenten dit sprekende voorbeeld van niet uitsluiten volgen.
Johan Quist | Middelburg | 16 nov 2011 - 17:28
Kan dit niet breeduit in den lande aandacht krijgen, oa bij predikanten die gevraagd worden een kerkelijk huwelijk te bevestigen? Waarom kunnen toekomstige bruidsparen niet doorrijden naar Urk. Vraagt vaak extra tijd. Dat moet indien nodig maar van de kapper af. Urk ligt mooi centraal. Mensen, laten we een daad stellen!
kobus | zwartewaterland | 16 nov 2011 - 16:22
Goedzooo!
Houwe zo eej!
anoniem | Goes | 16 nov 2011 - 16:19
Een PLUIM voor Urk!!
De Heere meer gehoorzaam dan de mensen!
sinke | yerseke | 16 nov 2011 - 16:00
Ben al getrouwd, anders zou ik willen trouwen op Urk, pluim voor die gemeente. Wat een demonisering van de "weigerambtenaar", bar weinig geleerd wat het uitsluiten van een groep te weeg kan brengen. Wanneer werden ook eerder bepaalde ambtenaren ontslagen, zoiets heb ik eerder ergens gelezen....
Arjan | Sliedrecht | 16 nov 2011 - 15:39
De enig juiste reactie. Hoewel de meeste liberalen (vrijzinnigen) handelen uit haat en rancune tegen hun (vroegere) christelijke identiteit of familieachtergrond, zou een echte liefhebber van grootst mogelijke vrijheid (libertariër) met deze praktische oplossing instemmen. En dus ook verdraagzaamheid tonen jegens gewetensbezwaarde trouwambtenaren, die als 'weigerambtenaren' worden beschimpt, omdat zij de handeling niet louter als fiscaal-juridische actie zonder ethische component willen gaan zien. Toch vreemd, dat de gemeente Urk (evenals gemeente Noordoostpolder) liberaler en vrijheidslievender blijkt dan het tyrannieke Den Haag (althans een tyrannieke Kamermeerderheid die gewetensbezwaarden brodeloos wil maken).
Maria Tenhumberg | Mook, Limburg | 16 nov 2011 - 15:37