Ongeveer de helft van een groep van zo’n 300 patiënten met acute alvleesklierontsteking kreeg tijdens het onderzoek een probioticapreparaat toegediend in de darmen. De andere helft werd behandeld met een ander medicijn.
Toen de onderzoekers constateerden dat de sterfte in de probioticagroep significant hoger was dan in de andere beëindigden zij het experiment onmiddellijk. Tijdens een beladen persconferentie, woensdag, benadrukten zij dat de proef zorgvuldig en overeenkomstig de bestaande richtlijnen was opgezet.
Na het stopzetten van het experiment hielden velen, onder wie de onderzoekers, het middel probiotica verantwoordelijk voor de dood van de 24 patiënten. Volgens de Berlijnse chirurg Nada Rayes, die voor een vakwetenschappelijk tijdschrift de vertrouwelijke resultaten van het experiment inzag, is het echter de vraag of dit klopt.
De Duitse wijst erop dat de patiënten in de probioticagroep er al voor de behandeling slechter aan toe waren dan de andere patiënten. De rol die het bacteriepreparaat bij het overlijden van de patiënten speelde, is om die reden wellicht minder groot.
Ook hoogleraar immunologie E. Claassen van de Erasmus Universiteit Rotterdam benadrukt dat de 24 sterfgevallen mogelijkerwijs niets met probiotica te maken hebben. „Er dient nog eens goed te worden gekeken naar de statistische verwerking van de onderzoeksgegevens”, aldus Claassen vrijdag op de website van het tijdschrift gezondNU.
De oproep aan minister Klink om de veiligheid van probiotica te onderzoeken noemt Claassen „volstrekt onzinnig.” De oproep kwam van de Consumentenbond, maar volgens Claassen bedrijft deze instantie paniekvoetbal en rukt zij het UMCU-onderzoek volledig uit zijn verband.
Het Voedingscentrum beklemtoonde vrijdag dat zuiveldrankjes met probiotica veilig zijn voor gezonde mensen. Het pleit wel voor meer onderzoek naar gebruik van zulke producten bij kwetsbare groepen als baby’s en zieken.