„Elfstedentocht op zondag bijzonder te betreuren”

„Elfstedentocht op zondag bijzonder te betreuren” -  Foto ANP

Foto ANP

Als de Elfstedentocht op zondag wordt gereden, is dat „bijzonder te betreuren.” Dat stelt D. van der Sluis, voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging, dinsdag desgevraagd. De vereniging stuurt dinsdag nog een protestbrief aan de Vereniging De Friesche Elf Steden.

Voorzitter Wiebe Wieling zei maandag in tv-programma Nieuwsuur dat de Elfstedentocht mogelijk ook op een zondag wordt verreden. „Als het niet anders kan, rijden we ook op een zondag.” De tocht is in het verleden nog nooit op zondag verreden.

Van der Sluis zegt zich „grote zorgen” te maken over een eventuele Elfstedentocht op zondag. „Wij zijn daar helemaal tegen en betreuren dat bijzonder. Het is volledig in strijd met de Bijbel. Er vindt hoe langer hoe meer een aanslag op de zondagsrust plaats. Die dag wordt steeds meer ontheiligd.”

Van der Sluis wijst erop dat er niet eerder op zondag een Elfstedentocht is verreden.

Hij betreurt dat de rayonhoofden afgelopen zondag bijeenkwamen om de toestand van het ijs in Friesland te bespreken. „Het was volstrekt onnodig en ontheiliging van de zondag.”

Een delegatie van de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging was enkele maanden geleden nog in Friesland in gesprek met Statenleden van de ChristenUnie en PVV over de zondagsheiliging. Toen kwamen onder meer activiteiten op zondag in het Thialf-stadion in Heerenveen aan de orde.

Intussen blijft het onzeker of de Elfstedentocht doorgaat. Meteoroloog Johnny Willemsen van weeronline.nl zei dinsdagmorgen dat de Elfstedentocht op zijn laatst zondag kan worden gehouden. Daarna dooit het. Zondag in de loop van de dag komt de temperatuur waarschijnlijk al boven nul. Twee grote weermodellen zijn het met elkaar eens over de dooi. Omdat de dooi dit keer uit het noordwesten zal komen, is Friesland als eerste aan de beurt als het gaat om hogere temperaturen.

De Tweede Kamer vindt dat het aan scholen zelf moet worden overgelaten of ze leerlingen vrij geven bij een eventuele Elfstedentocht, meldde de NOS. Het voorstel van de PVV om van de tocht een nationale feestdag te maken, krijgt geen bijval.

Lees ook: Elfstedentocht kan ook op zondag.


Documenten: Lees ook: Dossier:
Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
 
Reacties
Dank voor al uw reacties. Gezien de grote stroom aan reacties besluit de redactie geen nieuwe inzendingen meer te plaatsen. Het meeste is inmiddels over dit onderwerp gezegd door onze bezoekers.
Redactie digitale media | Apeldoorn | 7 feb 2012 - 19:52
 
We kunnen beter uitgelachen worden en gehoond worden. Gelukkig worden we gesterkt , in dit geval , niet door mensen,maar gesterkt door onze HEMELSE VADER. We mogen danken dat HIJ nog mensen geeft die nog mag opkomen voor ZIJN HEILIGE DAG. En er zijn helaas zoveel ontwetende die niet meer in Gods Woord kunnen vinden dat er een rustdag is.
Mogen we gaan bidden , intens, dat deze tocht niet door mag gaan op Zijn feestdag.
Ik ben een Fries en ik hou van schaatsen.
Tevens elke dag volhardend in het ongeloof,maar zichtbaar vroom. Maar na Christus opstanding verscheen iedere keer Chistus de eerste dag waar Zijn gemeente samen was. Samenkomst was Kerk. Waar 2 of meer vergaderen is Christus in hun midden . en dat is Kerk
marco bijl | houtigehage | 7 feb 2012 - 19:05
 
Lekker voorbarig van de Vereniging tot etc. etc... Denk maar niet dat zo'n actie tot iets anders dan hoongelach leidt, of dat er een meter minder om geschaatst wordt.
Marijn Verschuure | Kruiningen | 7 feb 2012 - 17:09
 
Men moet niet vergeten dat wanneer er op maandag een Elfstedentocht wordt gereden, veel vrijwilligers op zondag nog aan het werk moeten om dit mogelijk te maken.

Indirect ben je dan dus net zo goed verantwoordelijk voor 'ontheiliging van de zondagsrust'.
KG van Ittersum | Kampen | 7 feb 2012 - 17:06
 
Je kunt beter een elfstedentocht rijden of kijken dan een voetbal wedstrijd waar ze elkaar onder uithalen en laat staan gaan kijken met je kinderen die dan tussen de geweldadige fans terecht komen toch, wij wonen in Duitsland waar ze nog middag rust houden maar alleen de oude mensen doen dat want de winkels zijn hier ook open.
w koopman | Emlichheim | 7 feb 2012 - 16:34
 
Wat een vreemde berichten en hoe verontrustend is het om te merken dat er nog zoveel mensen fundemantalistische neigingen hebben. Het geloof in de bijbel is leuk enzo, het is alleen zo jammer dat er blijkbaar nog steeds niemand in de religieuze commune eraan gedacht heeft om eens een achtergrond onderzoekje te doen. Mijn geloof stelt niet perse een verplichting voor een specifieke vrije dag noch dat er een verplichting is mijn geloof maar op één plaats te kunnen beleiden. De bizarre stellingen als dat er noodhulp moet uitrukken e.d., wat een non-argument, die moeten ook uitrukken als u besluit een hartinfarct in de kerk te krijgen. Eigenlijk heb ik niet één overtuigend argument gehoord om het niet te laten doorgaan. Alleen wat trieste pogingen de opvattingen van een kleine groep door de strot van andere te drukken. Doe je ding en dan doen wij dat ook! Laten we elkaar met rust en we hebben nergens last van!
Lugh | Tyr-nan-og | 7 feb 2012 - 16:29
 
Jammer van de gelovigen die menen dat de normen en waarden van hen ook op andere te moeten opdringen.

Dat is net het hele geval, zelf roomsers als de paus praten maar ondertussen zelf ook niet heilig zijn.

laat anderen zelf beslissen, waar je zelf ook mag belissen wel of niet ergens in mee te gaan, aan deel te nemen.

Verstop je niet achter je zo krampachtig achter je geloof, maar wees verantwoordelijk voor je eigen gedrag.
M. Kempers | Rotterdam | 7 feb 2012 - 16:19
 
Er zijn wel ergere dingen in het leven!
marco | heemstede | 7 feb 2012 - 16:18
 
Jammer dat mijn eerste reactie tot nu toe nog niet geplaatst is....? Een vraag aan dhr. van der Sluis in die reactie was namelijk of hij vanaf nu alle toekomstige sportevenementen in de volle breedte wekelijks gaat aanschrijven waarin bezwaar wordt gemaakt vanwege de broodnodige zondagsrust, of dat hem deze actie goed uitkomt omdat heel schaatsminnend Nederland vurig wenst dat de tocht er komt en zodoende grote nationale interesse heeft? En wat zal uw reactie zijn als eventueel een christen wint aanstaande zondag mocht de tocht doorgaan. Eeuwige verbanning?
gouma | amsterdam | 7 feb 2012 - 16:18
 
Ik denk dat de Heer de Vries bijna zijn hele leven al zondigt, omdat er in de bijbel wordt gezegd dat de Sabbat, de zevende dag, de rustdag moet worden.
Laat de Sabbat nou op zaterdag vallen ( van vrijdag, zonsondergang tot zaterdag, zonsondergang)
Volgens mij gaat deze Heer de Vries elke zaterdag boodschappen halen.
En bovendien, laat ons daar aub zelf over beslissen en mensen van buiten Friesland moeten zich er gewoon niet mee bemoeien.
Sytse | Blauhus | 7 feb 2012 - 16:13
 










Er zijn natuurlijk ook kerkelijke mensen die wel mee zouden doen ,die zetten hun rustdag dan eventjes aan de kant,dat moet kunnen 2012, iets soepeler en niet gelijk actie op twitter ,
john | staphorst | 7 feb 2012 - 16:09
 
@Bas 59 uit veenendaal.
Ik vind het erg jammer om te lezen dat je nog onder de wet valt die Jesus al lang voor je betaald heeft aan het kruis, de hele wet incl de rustdag is betaald maar tog leg je jezelf zo een last op om eventueel niet te schatesen als het op een zondag is....begrijp je dan niet dat je vrij bent als Christen vandaar ook de WEL BIJBELSE TEXT:

Kollosenzen 2: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en
drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts
een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

OTW, niemand heeft jouw BAS voorteschrijven op welke dag jij God wil eren....de doctrine van de Zondag is zo onbijbels als wat....in plaats van te bidden zou ik als ik jouw was de romijnen brief van Paulus eens gaan studeren zodat je straks lekker rustig Zondag de elfstedentocht kan schatsen.

Martin Kwakernaak | Bergweiler | 7 feb 2012 - 16:07
 
De hele bijbel,koran ,ander ding whatever wat voor een figuur iemand in wil geloven moet helemaal NIET bij zoiets betrokken worden.
Deze hele discussie zou er niet moeten zijn.

Je doet mee of je doet mee..KLAAR en anderen hoeven niet de dupe te worden door andermans geloof waar NIET ,ik herhaal, NIET de hele wereld in geloofd en WIL geloven. NEE echt niet...
Esther | Hengelo | 7 feb 2012 - 16:00
 
Wij betreuren het bijzonder als de tocht der tochten op zondag niet gehouden wordt. Schaatsen is een vorm van ontspanning. Of zien de religieuze topschaatsers de elfstedentocht nu opeens als "werk" ? Ik begrijp het niet meer.
Ron | Staphorst | 7 feb 2012 - 15:47
 
Allereerst @emma (13:58)
Een oprechte grinnik retour voor die lekker droge opmerking. :)
Verder stipt iemand anders mijn eerder gemaakt puntje ook aan: de gelovigen die én zondagsrust uitdragen én direct betrokken zijn bij DIT ONDERWERP de Elfstedentocht, dan hebt u inderdaad een moreel dilemma en kunt u twee kanten op, waarvan één kant sterk wordt afgeraden door geloofsgenoten. Deze enkele personen wens ik sterkte met deze beslissing, alhoewel ik denk dat die allang gemaakt is.
Andere christenen met ontzettend stellige mening zouden eens over het kopje 'oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt' moeten nadenken. De wereldse functie hiervan is dunkt mij bedoeld om netjes samen met andersgelovigen op één aarde te leven. U kunt gewoon uw zondagsrust hebben, maar u gunt het anderen blijkbaar niet. Sterker nog, u wilt hier zelfs over oordelen. Ik ben er bij dezen ook schuldig aan (doe ik wel vaker, tja), maar dat zijn ook niet mijn leefregels, maar terdege de uwe *kijkt de hele zaal aan*. Sorry hiervoor, maar ik moest het kwijt.
Gert | Houten | 7 feb 2012 - 15:46
 
Ik wil na mijn vorig bericht nog even terug komen op de zondag .er staat geschreven ze vonden op de eerste dag het graf leeg .Er staat niet dat Jeshua op stond . En waar staat het in de Bijbel dat we de Zondag moeten vieren ,die dit kan bewijzen schenk ik heel mijn inkomen .Het is ingesteld door Constatijn in 325 na Jeshua .Dit uit Antisemitische overtuiging De eerste gemmeente overgens voor de duidelijkheid was geen kerk en ook niet op zondag.De bekeerde mens vierde gewoon de Shabbat mee.De christen hebben de mond vol van de 10 Geboden meestal voorgelezen in de kerk .maar ze overtreden het gebod de Shabbat te houden.
elly | rotterdam | 7 feb 2012 - 15:40
 
@Bas 59 uit veenendaal.
Ik vind het erg jammer om te lezen dat je nog onder de wet valt die Jesus al lang voor je betaald heeft aan het kruis, de hele wet incl de rustdag is betaald maar tog leg je jezelf zo een last op om eventueel niet te schatesen als het op een zondag is....begrijp je dan niet dat je vrij bent als Christen vandaar ook de WEL BIJBELSE TEXT:

Kollosenzen 2: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en
drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts
een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

OTW, niemand heeft jouw BAS voorteschrijven op welke dag jij God wil eren....de doctrine van de Zondag is zo onbijbels als wat....in plaats van te bidden zou ik als ik jouw was de romijnen brief van Paulus eens gaan studeren zodat je straks lekker rustig Zondag de elfstedentocht kan schatsen.

Martin Kwakernaak | Bergweiler | 7 feb 2012 - 15:39
 
Stel, er komt een elfstedentocht op een zondag:
Al zou ik 200 kilometer kunnen schaatsen, en ik had een startbewijs, dan zou ik niet meedoen, omdat ik naar de kerk ga. Echter, als zondag dus de enige mogelijkheid is, ga ik de miljoenen Nederlanders die pret niet ontnemen. Kwestie van naastenliefde.
Wat mij betreft mogen er vele christenen best wat meer naastenliefde tonen, en niet alles van de niet-christenen afkraken en willen ontnemen.

Afgezien van het feit dat het een hele dag duurt en je dus niet naar de kerk kan: het lijkt mij een goede invulling voor zondagsrust, lekker ontspannen schaatsen, afgezien van de paar pro's.
jos | R'dam | 7 feb 2012 - 15:38
 
Beste gelovige en Wiebe,
Wat is belangrijker? Dat dit mooie evenement, eindelijk na zoveel jaar, een keer wordt gehouden? Of dat 'die ene zondag' dan hieraan niet opgeofferd wordt? Wij alleen gaan voor de tocht dus als zijnde Nederlander!
Als je je nu zo opstelt zoals een gelovige doet, gelooft nooit meer iemand in een (soortgelijk) geloof in deze tijd!
Prima dat mensen zoals jullie, anno 2012, nog bestaan... Maar houd je gedeisd, want zo krijg je alleen maar meer tegenwerking de komende jaren en word je nooit meer serieus genomen.
Laurens | Haarlem | 7 feb 2012 - 15:37
 
Elfstedentocht op Zondag. Nou, da's prima. De zondag is geen sabbat, ik ben geen jood en heb een eigen geweten.
Ik ga zondagmorgen naar de kerk en hoop daarna mooi de elfstedentocht te kunnen volgen op tv en ga nog ff lekker ontspannen op het Veluwemeer, zodat ik geestelijk helemaal tot rust kom. Dat noem ik nou een waardige zondagsbesteding. Hoop trouwens dat René Ruitenberg hem wint. Zou een mooi getuigenis geven!
stedeling | kampen | 7 feb 2012 - 15:31
 
Wel grappig om te lezen is dat sommige reacties hier (door gelovigen) vrij luchtig zijn en is te merken dat ze zich echt in gelezen hebben in meer boeken dan alleen de bijbel. Hebben hun geloof een plek gegeven en weten normaal de moderne maatschappij met hun geloof te combineren

Anderzijds zijn er erg straffe reageerders waarvan de ouderwetse drill methodiek er vanaf druipt. Wordt altijd een beetje bang van mensen zonder eigen mening en zich volledig achter de lokale verkondiger van het woord scharen.
Marcel | Amsterdam | 7 feb 2012 - 15:28
 
Respecteer een niet-christelijke dat hij of zij geen behoefte heeft aan 'zondagsrust', zoals u verwacht dat de zondagsrust van een christelijke wordt gerespecteerd!
Siemon | Smilde | 7 feb 2012 - 15:22
 
Als het een volksfeest moet zijn, dan moeten ook de gevoeligheden en gewetensplichten van de talrijke Gereformeerden en Hervormden in Friesland meegewogen worden. Zij zijn tegen de Elfstedentocht op Zondag. Ik ben persoonlijk ook tegen, omdat de zondagse H. Mis dan niet bijgewoond kan worden. Verder ben ik op zich niet tegen sport op zondag. Maar dit is een dagvullend programma van opkomst tot ondergang van de zon. Een Volksfeest als de Friesche Elfsteden moet ook rekening houden met de Zondagsrust en met de reformatorische Nederlanders die graag willen meeschaatsen. Bovendien zou het onbeschoft zijn jegens de reformatorische landbouwers langs de Elfstedenroute. Zaterdag en maandag zijn de omstandigheden even goed, mensen. Uitsluiting van christenen, een aanzienlijk deel der Friesen, is moreel verwerpelijk.
M.J.M. Tenhumberg | Mook, Limburg | 7 feb 2012 - 15:21
 
Als je zondagsrust wilt, houdt niemand je tegen. Blijf lekker thuis of in de kerk, ga lekker punniken of halma spelen en geef vooral geen geld uit.

Maar waar halen mensen de arrogantie vandaan om een evenement te willen verbieden terwijl ze er zelf niet aan meedoen? Anders geformuleerd: waarom willen mensen anderen hun wil opleggen?

Er zijn veel Nederlanders die helemaal niet gelovig zijn en op zondag lekker activiteiten ondernemen: je bent nu eenmaal vrij. Je kunt niet met de bijbel in de hand een dag gaan claimen: zondag is van iedereen. Keer gewoon je andere wang toe en doe je eigen ding, zou ik zeggen.
Maria Magdalena | Amsterdam | 7 feb 2012 - 15:18
 
Ach, dan rijden we de tocht op zondag en rusten we op maandag uit. Wat is het probleem?
Celine | Amsterdam | 7 feb 2012 - 15:17
 
Laat een ieder zijn of haar ding doen .De Zondag is overgens geen Bijbelse opdracht.maar de Shabbat !! .
Ik vind het getuigen van een religieuze geest bedacht door de kerk .Dan ook geen auto rijden .de lamp aan doen geen vuur maken ezv op zondag .Dit gedrag doet me denken aan de ultra orthodoxe joden ,waar ze ook is Israel zelf moeite mee hebben.Hou op met elkaar de maat te nemen .en elkaar wetten op te leggen.Dit neigt naar Farizeeen gedrag.
elly | rotterdam | 7 feb 2012 - 15:13
 
Beste mensen de zondags rust komt iedereen tengoede of je nu christen bent of niet God heeft die dag ingesteld dat elk mens tot rust kan komen van zijn dagelijkese beslommeringen ga daar niet mee sjoemelen dat geeft ook het bedrijfsleven een vrijbrief om nog meer werk op die bijzondere dag te doen. Dus vooral Christenen, maar ook anderen pas op !!!!
J Prins | Wierum | 7 feb 2012 - 15:00
 
Op zondag zou heel triest zijn.
Dit is regelrecht tegen de Bijbel in.
En dus tegen Gods gebod in.
Niet doen!!!
Roberrt | Barneveld | 7 feb 2012 - 14:51
 
Beetje een voorbarige discussie gezien de weersverwachting. Aan de andere kant de elfstedentocht wordt alleen op zondag gereden als het niet op maandag of zaterdag kan. Wil je de zondagsrust, nou prima, wil je meedoen ook goed, wat het zwaarste is moet het zwaarste wegen. Kerkmensen missen niets want op zaterdag of maandag was het toch niet gebeurd, en de rest heeft ook een leuke zondag. Anders hadden ze deze dag toch ook anders besteed dan de vereniging voor zondagsrust had gewild. Met andere woorden: respecteer elkaar, er zijn mensen die het betreuren dat het op zondag zou zijn, en het lijkt me dat die mensen net zoveel recht van spreken hebben als de anderen. Nogmaals respecteer elkaars mening aub daar komen we het verste mee!!!
kees | kraggenburg | 7 feb 2012 - 14:26
 
Hoewel ik zelf christen ben krijg ik het gevoel dat de houding van mensen als Dhr v.d Sluis langzamerhand begint te neigen naar het fundamentalisme zoals dat tegenkomt bij de Amish in de VS. De samenleving van anno 2012 is nu eenmaa; niet meer te vergelijken met die van 1912.

Iedereen die om godsdienstige reden niet wil meedoen is daar uiteraard vrij in en respecteer ik, maar dat geldt anderzijds ook voor degenen die daar anders over denken.
Jos | Zwolle | 7 feb 2012 - 14:21
 
@Petra uit H'veld (13.59): uw reactie onderstreept exact waarom het christendom in dit land in zo'n enorme crisis verkeert. Ga vooral zo door met uitspraken als "einde discussie" en dergelijke, en de kerken zullen volledig leegstromen. Alle respect, maar uw mentaliteit berokkent het christendom gigantische schade. Ik weet weer even heel helder waarom ik de kerk (en niet het geloof) heb verlaten.
Berghuizen | Groningen | 7 feb 2012 - 14:19
 
Tja, je kan het jezelf zo moeilijk maken als je wil. Als je jezelf een wet wilt opleggen, dan hou je je er toch aan? Niemand die last van je heeft als je niet naar Friesland komt hoor.
Leo | Veluwe | 7 feb 2012 - 14:15
 
"De dominee preekt toch ook op zondag" Tja.....daarmee laat je precies zien wat er verkeerd is aan het instituut kerk....ipv het evangelie juist te verkondigen worden er dogma's zoals de zondag etc gewoon traditioneel doorgevoerd zonder dat ze Bijbels juist zijn en dan krijg je dus mensen die gaan roepen "zondag is een rustdag geen discussie"...tja dat kan je wel vinden maar het is niet bijbels....en dat Jesus op een zondag is opgestaan heet niet te betekenen dat we die dag dan maar als plaatsvervanger van de sabbath moeten maken....een eccht Christen valt niet onder de wet..want die is al betaald en als jullie kerkgangers een leer willen vasthouden die niet bijbels is en liever jullie dominee tevreden willen houden dan doen jullie dat toch lekker maar begrijp wel dat het jullie zijn die ernaast zitten en leer eens niet met dat vingertje te wijzen op mensen die of niet gelovig zijn en dus gewoon hun dingen moeten doen of mensen die de Bijbel als woord van God waarvinden en dus niet onder de wet vallen die jullie nog zo graag willen vasthouden. Ga eens lezen in de bijbel...je leert mischien nog eens wat.
Martin Kwakernaak | Bergweiler | 7 feb 2012 - 14:14
 
Een dominee preekt toch ook op zondag?
Eric Bosma | Groningen | 7 feb 2012 - 14:05
 
Al deze reacties zijn diep te betreuren! Deze mensen begrijpen of willen er niets van begrijpen! Zondag is rustdag! En geen discussie hierover!
Petra | H'veld | 7 feb 2012 - 13:59
 
Wat een Reformatorisch Dagbladlezers opeens! Ik ben verbaasd en verrast dat zoveel mensen het RD lezen!
De papieren versie is ook echt een aanrader!
Emma | Alphen aan den Rijn | 7 feb 2012 - 13:58
 
De zondagsrust is indertijd bedacht door kerkelijke functionarissen om kerkbezoek mogelijk te maken cq af te dwingen. Het staat nergens in de bijbel en is dus een vorm van afgoderij. Dit gedrag van die kerkelijke functionarissen en hun opvolgers is voor mij de reden om mijn geloof thuis te belijden, zoals velen met mij.
Berghuizen | Groningen | 7 feb 2012 - 13:57
 
we hoeven er ons niet zo druk om te maken, want die elfstedentocht KOMT ER NIET!!!
de weersverwachting voorspelt dooi en het ijs was nu nog niet dik genoeg
een hype om niets het vriest een week en men begint al over een elfstedentocht
van mij mag het morgen 20 graden worden en wel boven nul.
jan | rijssen | 7 feb 2012 - 13:56
 
We leven inmiddels in 2012, verreweg het grootste deel van onze bevolking is niet kerkelijk meer. Mensen die zondagsrust willen moeten dat maar in hun eigen omgeving zoeken en kunnen niet langer als kleine minderheid hun wil aan de overgrote meerderheid opleggen. Tijden veranderen!
Herman | Vinkenveen | 7 feb 2012 - 13:54
 
Ik ben tegen een elfstedentocht op zondag .
sterker nog,
als er zich een calamiteit voor doet moeten er hulpverleners opdraven die misschien ook liever in de kerk zitten.
Die mensen worden a.h.w. op deze manier gedwongen om op zondag in actie te komen omdat men de zondag gaat gebruiken voor evenementen.
Anton | Kinderdijk | 7 feb 2012 - 13:52
 
Als geboren Fries kan ik een nieuwe tocht enkel toejuichen.
Nu mijn punt:

Met alle respect,

Maar jullie christenen geloven in jullie religie, de rest van Nederland doet dit niet en ziet zondag als exact dezelfde dag als alle andere. Als jullie de zondagsrust willen bewaren dan kom je niet.

Zo moeilijk is de oplossing niet, het is jullie eigen bekrompen en OER conservatieve houding waarmee je je eigen glazen ingooit.
Ingmar | Amsterdam | 7 feb 2012 - 13:48
 
Waarom denken gelovigen toch altijd dat zij de dienst kunnen/willen uitmaken voor de gehele populatie van Nederland. Gun ieder zijn geloof mij val er andere toch niet altijd zo mee lastig. Als jij tevreden wilt genieten van de zondagsrust heb je mijn zegen maar gun een ander ook zijn plezier en denk dan gewoon 'zij denken anders maar als ze een gelukkig leven hebben dan gun ik het ze van harte' stuk makkelijker toch...
Marcel | Amsterdam | 7 feb 2012 - 13:47
 
Een dominee preekt toch ook op zondag?
Eric Bosma | Groningen | 7 feb 2012 - 13:44
 
De Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging zal geen last hebben van een eventuele 11-stedentocht op een zondag, omdat ze op zaterdagavond alle zekeringen uit de meterkast draaien en niets kunnen vernemen wat er in de wereld gebeurt (lees: 11-stedentocht).
De Vereniging maakt van het christelijk geloof op deze wijze een karikatuur en juist dat wordt dan opgepikt door de 'wereld' omdat men anderen iets wil opleggen! De leden van Vereniging zouden zich beter kunnen inzetten voor andere zaken, bijvoorbeeld omzien naar de mensen die in nood verkeren! Denkt u nu werkelijk dat Christus Zich druk zou maken over het houden van de 11-stedentocht in Friesland?! Zo ja, dan is wandelen op zondag ook uit den boze!
K. v.d. Broeck | Alkmaar | 7 feb 2012 - 13:43
 
Wat een geneuzel zeg, wie gelooft mag dit geheel zelf beslisssen wanneer hij/zij dit wenst te belijden.

Ga echter niet een nationale happening torpoderen als volstrekte minderheid.

Dit is een gepasseerd dorp !
Real Press | Hitzum | 7 feb 2012 - 13:42
 
@Bas 59 uit veenendaal.
Ik vind het erg jammer om te lezen dat je nog onder de wet valt die Jesus al lang voor je betaald heeft aan het kruis, de hele wet incl de rustdag is betaald maar tog leg je jezelf zo een last op om eventueel niet te schatesen als het op een zondag is....begrijp je dan niet dat je vrij bent als Christen vandaar ook de WEL BIJBELSE TEXT:

Kollosenzen 2: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en
drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts
een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

OTW, niemand heeft jouw BAS voorteschrijven op welke dag jij God wil eren....de doctrine van de Zondag is zo onbijbels als wat....in plaats van te bidden zou ik als ik jouw was de romijnen brief van Paulus eens gaan studeren zodat je straks lekker rustig Zondag de elfstedentocht kan schatsen.

Martin Kwakernaak | Bergweiler | 7 feb 2012 - 13:39
 
Op zondag, de eerste dag van de week, is Christus opgestaan uit het graf. Hij is sterker dan de dood.
Dit heerlijke heil brengt christenen elke zondag over de hele wereld in samenkomsten bij elkaar om van Hem te horen en om bij Hem te horen. Zij 'gedenken de sabbatdag en heiligen die'.
Christus zegt zelf : Markus 2:27
De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat. Heerlijk toch! Wat een goede God!

Winkelen, boodschappen doen, elfstedentochten rijden, etc. Wij hebben iets 'beters' te doen en wij doen dat graag. Open winkels en sportevenementen vormen geen aantrekkelijk alternatief voor de ontmoeting met de Levende Jezus.

Dokter Lukas schrijft in Handelingen 13:44 En op de volgende sabbat kwam bijna de gehele stad tezamen om het Woord van God te horen.

Kom, ga met ons, en doe als wij!
Robert Schot | Benthuizen | 7 feb 2012 - 13:29
 
Ik wil niks kwijt ten voor- of nadele van de inhoud (zondag, rustdag - ieder zijn ding), maar toch een bepaald Calimero-gehalte voelbaar.
De christenen die én bezwaar maken tegen schaatsen op zondag (want: arbeid) én betrokken zijn bij die schaatspartij .. hoeveel handen heb ik nodig om ze te tellen? En hoeveel die niks te maken hebben met de Elfstedentocht zullen er om 'actie' schreeuwen ...
Gert | Houten | 7 feb 2012 - 13:11
 
Ten eerste, de uitspraak "Wij zijn daar helemaal tegen en betreuren dat bijzonder. Het is volledig in strijd met de Bijbel" vind ik erg betreuringswaardig. Waar staat in de Bijbel dat de Zondag de rustdag is? Is de 7e dag niet de rustdag o.t.w de sabbath (zaterdag)? De Zondag dus vasthouden als rustdag en tergelijketijd bijbels noemen is dud niet juist. Ten 2e staat er in de bijbel: Kollosenzen 2: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en
drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts
een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

Tijd nemen voor God is altijd goed, maar oordeel niet over een ander als deze een andere dag voor neemt, er staat NERGENS in de bijbel dat dat op een zondag moet gebeuren, ik vraag u als u dat niet zo vind mij 1 enkele text te geven waar dat staat.
Martin Kwakernaak | Bergweiler | 7 feb 2012 - 13:09
 
Wat een volledig onterecht protest. Komt er straks ook nog een protestbrief van de Joodse gemeenschap?

Ik vind dat deze stichting dit soort publieke evenementen mag kapen. Zeker niet als ze spreken vanuit een kleine minderheid van de bevolking.
Maarten | Katwijk | 7 feb 2012 - 13:09
 
Mensen, laten we ons vooral niet druk maken om de zondagsrust. Als het niet op zondag mag, dan ook niet op vrijdag voor onze moslims en niet op zaterdag voor de joden. We leven in een seculiere staat, dus laten wij dit soort zaken nu eens buiten ons geloof laten.
Gewoon een mooi volksfeest op zondag, zaterdag of vrijdag!
MJG | Bussum | 7 feb 2012 - 13:06
 
Ik moet er niet aan denken dat er zondag een Elfstedentocht wordt verreden. Ik ben ingeloot, heb heel hard getraind en ben er echt klaar voor. Maar niet op Zondag, God's Zondag gaat voor alles.

Ik kan het niet helpen een parallel met Job te trekken.
Uitgerekend dit jaar ben ik ingeloot, en nu ziet het er naar uit dat het een zondag wordt. Mijn hele leven staat in dienst van God. Waarom stelt hij mij voor deze keuze?! In 1997 mocht ik er niet bij zijn.

Het schaatsen van de Elfstedentocht is mijn grote droom, ik ben nu 59 en dit is waarschijnlijk mijn enige kans.

Mocht het zondag zijn, geef mij kracht het verstand om de verleiding te weerstaan de ijzers onder te binden. Maar alstublieft, bid met mij mee dat het zaterdag zal zijn.
Bas | Veenendaal | 7 feb 2012 - 13:01
 
Respecteer een niet-christelijke dat hij of zij geen behoefte heeft aan 'zondagsrust', zoals u verwacht dat de zondagsrust van een christelijke wordt gerespecteerd!
Siemon | Smilde | 7 feb 2012 - 12:58
 
mensen, als de tocht der tochten op zondag verreden zou is dat DE ultieme kans voor christenen om te getuigen van de Koning der koningen. Dus ipv de bekende worstmuts op te zetten een muts opzetten met Joh 3:16.
wim | oosterhout | 7 feb 2012 - 12:56
 
Ik kan mij voorstellen dat er veel - vooral protestantse - gelovigen hechten aan de zondagsrust maar een eenmalig evenement als de Elfstedentocht mag een uitzondering zijn als de omstandigheden geen andere mogelijkheid toelaten.

Wanneer de veiligheid beter gegarandeerd is op een zondag dan op de maandag, dan wil geen verantwoordelijkheid dragen van protest daartegen.

En zowel de zondagsrust als de Elfstedentocht zijn een betrekkelijk Nederlands fenomeen die men in andere landen niet kent. Amerikaanse protestanten zouden vast niet zo moeilijk doen over zo'n zeldzaam evenement op zondag.

Genieten van de winterse wereld in Gods schepping is ook zondagsrust en een Elfstedentocht is geen jaarmarkt.

Ik zou het RD willen adviseren het (mogelijke) dilemma van meerdere kanten te belichten.
KG van Ittersum | Kampen | 7 feb 2012 - 12:55
 
Respecteer een niet-christelijke dat hij of zij geen behoefte heeft aan 'zondagsrust', zoals u verwacht dat de zondagsrust van een christelijke wordt gerespecteerd!
Siemon | Smilde | 7 feb 2012 - 12:42
 
Ik begrijp en respecteer het besluit van mensen die, op grond van hun levensovertuiging, besluiten dat zij hun zondag op een bepaalde manier in willen richten. Waar ik minder begrip voor heb is dat zij de vrijheid die zij zelf hebben om hun leven in te richten zoals hen dat goed dunkt, menen te mogen ontzeggen aan anderen. Beleef u zondag zoals u dat wilt, en gun dat ook aan anderen.
Rik van der Schalie | Amersfoort | 7 feb 2012 - 12:42
 
Achterhoede gevecht. En, als op zondag het hooi geoogst moet worden omdat er onweer met regen dreigt, dan wordt er geoogst. Ook het reformatorische hooi. Hoe een minderheid het sportieve plezier van een grote meerderhed kan verprutsen.
Herre Heersma | Utrecht | 7 feb 2012 - 12:39
 
Laat iedereen in zijn waarde en daarmee de mensen zelf laten beslissen of ze zondagsrust willen. Ik ben niet gelovig en wil daarom ook niet dat de zondagsrust mij wordt opgelegd. Ik leef niet naar de bijbel dus ook niet op zondag en zo zijn er vele mensen met mij. Ik kan begrijpen dat het voor veel gelovige mensen een probleem is op zondag te rijden maar als dat de enige kans is om een Elfstedenstocht te rijden dan moet dat maar. En ze nou zelf, tis toch een prachtig evenement met veel naaste liefde en saamhorigheid. Dat hoort toch ook bij het geloof.
M. van der Hoeven | Utrecht | 7 feb 2012 - 12:36
 
De Bijbel spreekt duidelijk over de zevende dag als rustdag en dat is dus niet de zondag. Geen enkel bezwaar dus tegen de tocht op de eerste dag van de week.
Roel | Almere | 7 feb 2012 - 12:33
 
Ik vindt dat dit zeker niet op Gods dag gehouden mag worden. Ik heb zelf een mail gestuurd naar info@defriescheelfsteden.nl met de oproep om dit evenement niet op zondag te laten plaatsvinden.
D.Reedijk | IJsselmuiden | 7 feb 2012 - 12:32
 
Om eerlijk te zijn begrijp ik dit bezwaar niet. Het fenomeen dat op zondag andere activiteiten mogelijk zijn is al eeuwen verankerd in de samenleving. Misschien moet deze vereniging er ook even zorg voor dragen dat de energiecentrales dicht gaan. Energie is toch niet écht nodig op zondag? Waarom zou je immers de kerkdienst uitversterken en op internet beschikbaar stellen als je weet dat mensen stand-by moeten staan om 'de zondag te ontheiligen'?

Met andere woorden: indien u zich als farizeeërs wenst te gedragen, begin dan bij uzelf.
MV | onbekend | 7 feb 2012 - 12:32
 
Zondagsrust is inderdaad heel erg fijn en belangrijk. Maar ik was niet verrast dat men het op zondag wil organiseren. Alsof ons land een grote biblebelt is. OVerigens zou ik als christen pas twitterberichten of protestbrieven gaan versturen als ik zeker wist dat onze samenleving gevrijwaard is van allerlei andere veel ergere zaken die veel harder om een 'oordeel' roepen dan een elfstedentocht op zondag. Ik denk aan zwervers die buiten moeten blijven, asielzoekers die terug gestuurd moeten worden naar allerlei vreselijke landen etc. Maar dan zijn we als biblebelt ineens nuchter en 'kunnen we niet voor iedereen zorgen'. Kortom; elfstedentoch op zondag; jammer. Maar er zijn echt ergere dingen. Wees maar christen in je eigen hoekje zonder telkens over de zondag te piepen en dan te gaan twitteren. Ga je eenzame buurvrouw bezoeken of zo. nee he!
marcuswisse | grijpskerke | 7 feb 2012 - 12:31
 
En hiermee wordt de Naam van onze Heer weer door het slijk gehaald. En wel om 2 redenen:
1. Het is een leugen dat de zondag in de bijbel vermeld staat. De rustdag is de Sabbat. Het vierde gebod gaat over de Sabbat. En niet de zondag. Dus wanneer de elfstedentocht op de bijbelse Sabbat gehouden zou worden heeft meneer van der Sluis er geen bezwaar tegen? Wat een dwaling....
2. Zelfs al zouden er mensen op Sabbat willen schaatsen, of op andere manier met de elfstedentocht mee willen doen, is dat een kwestie tussen hun en God.
Persoonlijk vind ik dat een Christen op de rustdag dit absoluut niet mag doen, maar het is onzin om ongelovigen te willen dwingen zich aan Gods geboden te houden.

En daarmee krijgen alle spotters weer de kans om onze Heer te bespotten. Dhr. van der Sluis is hiervoor verantwoordelijk. Iets van molensteen en in zee werpen......
Peter de Jong | Belgie | 7 feb 2012 - 12:30
 
Je kan de Bijbel 100x van voren naar achteren lezen maar je zal nergens iets over zondagsrust lezen. De zondagsrust is een menselijke instelling gebaseerd op traditie. Zoek maar eens op wanneer en wie de zondagviering heeft ingesteld. God heeft de mens een vrije wil gegeven om te kiezen wie hij wil aanbidden. Wij kunnen dus niemand verplichten of verbieden om een bepaalde dag als rustdag te kiezen. De elfstedentocht kan Bijbels gezien dus zeker op zondag worden verreden (mits het ijs veilig genoeg is natuurlijk).
E. Reader | Nederland | 7 feb 2012 - 12:28
 
Niemand dwingt mensen de elfstedentocht te gaan rijden of kijken op zondag! als het niet mag van uw god, dan moet u niet gaan. Ik geloof niet in de bijbel, waarom zou ik me dan aan zijn regels moeten houden? dan zou ik me aan alle regels van alle godsdiensten op aarde moeten gaan houden, en daar is geen beginnen aan

..er is al gezegd dat de tocht alleen op zondag plaats zal vinden als het echt niet anders kan, en jullie zijn het toch zeker wel met mij eens dat een elfstedentocht op zondag beter is dan helemaal geen elfstedentocht, of niet?
S | Den Haag | 7 feb 2012 - 12:27
 
Waarom u het voor iedereen bepalen? Als U rust wilt, mag U die nemen, maar voor mensen die simpelweg niet in een god geloven heeft U niet het recht op te bepalen wat er wel of niet door kan gaan. Ik als atheist verbied U toch ook niet uw godsdienst??? Erg 20ste eeuws en conservatief, jammer in een tijd waarbij we al Nederlands juist dichter tot elkaar moeten en daarvoor biedt een elfstedentocht een uitstekend platform...
Tom | Eemnes | 7 feb 2012 - 12:27
 
Dan doen al die krampachtige gelovigen toch lekker niet mee? Wat een gedoe om niks. Zondag is niet heilig.
Steven V | Apeldoorn | 7 feb 2012 - 12:26
 
Ach, beste Christenbroeders en zusters, doe hier toch alsjeblieft niet zo moeilijk over.
Laat een ieder toch vrij in het maken van eigen keuzes. Wilt u naar de kerk, ga in vrijheid. Wilt u zondag gaan schaatsen, doe ook dit in vrijheid. Meent u dat u niet mag schaatsen, doe dit dan niet. Uw keuze wordt door geen mens betwist. Betwist dan ook de keuze van een ander niet.
Voor hen die ter kerke gaan, wens ik veel devotie En mocht de Elfstedentocht doorgaan op zondag, wens ik alle deelnemers én hulptroepen een prachtige ervaring toe. Ik zal er op de bank via de t.v. méér dan van harte van meegenieten.
Een liefhebber die niet schaatsen kan..... | Lisse | 7 feb 2012 - 12:25
 
@ andrew: Er wordt jouw helemaal niets opgelegd. Wie dwingt jouw dat?
Ik zou het fijn vinden als het het motief er achter ziet. God heeft je een dag geven waarop je MAG (dus niet MOET) rusten. Dat betekend dat je niet aan je werk ed hoeft te denken... Is het dan zo onbegrijpelijk dat Christenen tegen een 11stedentocht zijn?
Jannine | kesteren | 7 feb 2012 - 12:20
 
@ Jean en @ w. de vries..

Dus jullie willen zeggen dat door een paar kerkelijke mensen, de hele elfstedentocht niet op zondag verreden mag worden.. (als het doorgaat, na zoveel jaren!!) Waar dus weer de niet kerkelijke mensen (het merendeel)de dupe van worden?.. Leer toch eens accepteren dat weinig mensen nog aan zondagsrust doen en mensen het heerlijk vinden om juist op zondag dingen te ondernemen! en inderdaad zoals eerder benoemt er word toch ook op zondag gevoetbald waar ook genoeg kerkelijke mensen naar toe gaan of kijken.. hoezo scheef?

Mvg
Thomas | Zutphen | 7 feb 2012 - 12:20
 
Kom, kom zeg! Ik vind het prima dat mensen voor zondagsrust zijn, maar je kunt het overdrijven. De laatste elfstedentocht dateert van 1997. Bovendien is dit evenement nog nooit op een zondag gehouden. 1 zondag in een eeuw tijd opofferen voor een elfstedentocht, 1 zondag van de 5200 zondagen die een eeuw telt, dat moet toch niet te veel gevraagd zijn?
Sjors de Goede | Blokzijl | 7 feb 2012 - 12:19
 
hoe totaal respectloos tegenover anderen
om maar te denken dat christenen een hele dag kunnen of mogen claimen.
er is nog steeds vrijheid van religie in nederland, dus ook, "vrij zijn van".
van de rest(de meerderheid) mogen zij toch ook gewoon doen wat zij willen op zondag ? en dan straks zeker ook nog de moslim zaterdag waarbij wij ons ook nog naar hun gebruiken moeten aanpassen ? het hele idee is gewoon respectloos en grenst aan religieuze dictatuur.
Joop! | aagtekerke | 7 feb 2012 - 12:17
 
Wat een flauwekul, dan schaatsen ze toch niet mee.
Maar laat de mensen die dit wel willen doen met rust en val ze niet lastig met deze religieuze terreur. Nog even en op zaterdag mag niks meer omdat het van de joden niet mag, en op vrijdag omdat de moslims problemen er mee hebben.
Geert | Reuver | 7 feb 2012 - 12:14
 
Doe normaal. Meedoen is een keuze.

Het lijkt er voor het eerst in 15 jaar op dat we überhaupt in de buurt komen van een Elfstedentocht. Als dat qua dooiverwachting op zondag het beste uitkomt dan is dat zo en ga we niet zeggen: 'Ooh sorry jongens, nee, jammer we wachten weer 15 jaar (of oneindig gezien het steeds warmer wordende klimaat), want op zondag kunnen we dit niet laten doorgaan.
Mriek | Groningen | 7 feb 2012 - 12:13
 
Wat een flauwekul..al die ophef.God heeft zelf de natuur gemaakt en wil dat de mens daarvan geniet.Wat is er onschuldiger dan van de natuur te genieten door je zelf voort te bewegen?
Niet met techniek maar door menskracht!
meer | den haag | 7 feb 2012 - 12:13
 
Het is inderdaad verontrustend dat er steeds minder mensen zijn die van harte Gods Woord onderschrijven en er naar willen leven, omdat ze God liefhebben boven alles, en Hij hen van binnen veranderd heeft. Daar is dit slechts een symptoom van.
We kunnen mensen die geen ware christenen zijn van buiten proberen te veranderen, maar daar verander je de kern van de zaak niet mee. Daar creëer je slechts Farizeeën mee; mensen die zich uiterlijk aan regels houden, maar die de liefde van God niet bezitten. Laten we in plaats daarvan hen het Evangelie verkondigen. Als de Elfstedentocht zondag gereden wordt, hebben we een goede gelegenheid als Christenen om er heen te gaan en te evangeliseren!
Hannah | Brazilie | 7 feb 2012 - 12:11
 
aangezien deze tocht niet elk jaar plaatsvind moeten de mensen gewoon es een keer hun principes aan de kant zetten.
als men dan zo christelijk is moet men zondags ook niet met de auto naar de kerk gaan, want ja daar gaat dan ook zondagsrust door het lawaai van de auto..

hier laat ik het eerst maar bij ...
ybo | Twijzelerheide Fryslan | 7 feb 2012 - 12:08
 
Ik heb in de Bijbel nog nooit iets over een zondagsrust gelezen. Wel over een Sabbatsrust. Maar wij mensen zijn zo eigenwijs dat we God niet als onze Heer, als onze Koning erkennen en daarom hebben we een zondagsrust verzonnen. Wat een ontheiliging is dat dan wel niet! Geloven we de Bijbel, het Woord van God, of geloven we de religie. Ik zie in de praktijk dat de religie het heeft gewonnen. En God treurt. God treurt over de ongehoorzaamheid van de mens.
Jan | NL | 7 feb 2012 - 12:07
 
Ik hoop dat het stijgen van de temperatuur net zo'n hype word als het dalen ervan . Ik kan dan meegenieten van prangende kwesties als: wanneer wordt de elfstedentocht afgelast, hoeveel zwervers vriezen toch net niet dood en wat is de schade voor monteurs omdat auto's toch blijven rijden en waterleidingen heel blijven. Ik verheug me er op!
keesje | ede | 7 feb 2012 - 12:05
 
Waarom moet de hele wereld zich aan de kerk aanpassen? Jullie "eisen" respect voor jullie zondagsrust. Respect dan ook de niet gelovige dat zij wel dingen op zondag willen doen. Leven en laten leven en probeer andere niet je eigen levenswijze op te dringen.
Marcel | Amsterdam | 7 feb 2012 - 12:04
 
Wel een elfstedentocht op zondag,
helemaal gaaf.
1x in de 15 jaar geen rustdag,
het zou wat.

Misschien moeten de gelovigen de andere
mensen ook een keer in hun waarde laten.
(staat ook in de bijbel).
Wie niet wil rijden doet het niet.
Wie wel wil rijden doet het wel.

Iedereen mag zelf weten wat hij/zij doet.
Niet altijd wat willen opleggen,
dit doen gelovigen meestal.

Ik hoop dat het door gaat.

de Jong.
de Jong | Drachtstercompagnie | 7 feb 2012 - 12:01
 
Ik respecteer het geloof, maar laat gelovigen een andere mening ook respecteren. Als zondag de Elfstedentocht gereden kan worden, dan MOET dat gewoon doorgaan. Die kans komt maar weinnig voor. Er is niemand die je verplicht hieraan mee te doen of te volgen, dus je kunt prima je rust nemen.
@w. de vries: een goddelijke instelling telt voor mij dus helemaal nooit.
Erends | Assen | 7 feb 2012 - 12:00
 
Wat een onzin weer. Natuurlijk is het je goed recht om de zondagsrust te willen handhaven. Maar spreek dan wel voor je zelf. Er zijn veel mensen die wel graag een Elfstedentocht willen zien en die er geen probleem mee hebben wanneer een zondag de enige mogelijkheid is. Hebben de streng gelovigen meer recht van spreken dan de mensen die hier geen probleem mee hebben? Ik geloof het niet.
Daarnaast gaan zondagsrust volgens mij om ontspanning en niet alleen om stil op de bank te zitten. Tijden veranderen maar sommige bevolkingsgroepen blijven stilstaan.
Harry Franken | Lemmer | 7 feb 2012 - 12:00
 
Waarom zou een evenement waar miljoenen Nederlanders plezier van hebben, moeten worden tegengehouden vanwege de geloofsopvattingen van een kleine minderheid? Het staat toch iedereen vrij om zelf de keuze te maken mee te doen, te kijken, te organiseren etc.
Niet schaatser | NL | 7 feb 2012 - 11:59
 
Doe toch eens niet zo hypocriet en aanvaard het gegeven dat de meerderheid hier in Nederland niet meer gelovig is en dus geen drol geeft om die zondagsrust. Als jullie dat in stand willen houden, leuk, vooral doen, maar hou het bij jezelf. Niemand wordt er minder van dat bepaalde activiteiten op zondag plaatsvinden, dus doe niet zo kleinzielig.
Koen | Deventer | 7 feb 2012 - 11:56
 
De rustdag is de zevende dag (zie de Geboden van JHWH). Dankzij Constantijn is de rustdag naar de zondag verschoven ter ere van de zonnegod. Zo zijn ook de andere feesten van JHWH anti-joods en onbijbels naar andere heidense feest-data verschoven. Dit is een overtreding van JHWH's heilige wetten. Helaas is ook dit niet gecorrigeerd bij de reformatie.
Kortom, Bijbels gezien niets mis mee als de elfstedentocht op zondag.gehouden wordt.
Kees | A'dam | 7 feb 2012 - 11:56
 
Gevaarlijke actie van deze vereniging tot bescherming van de zondagsrust. Immers seculieren zullen nu voluit beweren en bewijzen dat orthodoxe christenen er altijd op uit zijn andersdenkenden hun wil en gezag op te leggen. Dat dit getuigt van weinig respekt voor wat er in de samenleving gaande is
Gerben | Amsterdam | 7 feb 2012 - 11:52
 
Dan sla je de kerk een keertje over op zondag. Of moet de Elfstedentocht uitgestelt worden tot misschien ... nooit, omdat jullie persé rust willen op zondag? Kom nou zeg.
Christ himself | Heaven | 7 feb 2012 - 11:51
 
Beste w. de vries welkom in het echte leven waar keuzes gemaakt moeten worden.
Geloof is een vrije keuze, net als het wel of niet willen schaatsen op een zondag.
Harry | Amsterdam | 7 feb 2012 - 11:48
 
Je kan niet achter blijven! De samenleving gaat steeds meer naar een 24/7 bestaan. Ik als niet gelovige ben hier uitermate blij mee. Dit betekent dat het mogelijk moet zijn te doen op zondag waarnaar je het zelf invult. Ik ben het niet mee eens dat mij een zondag rust wordt opgelegd en daarmee verplicht ben te leven naar de bijbel. Ikzelf ga op zondag winkelen en doe op zondag mijn boodschappen en ben daar bijzonder blij mee!
Andrew | Leiden | 7 feb 2012 - 11:44
 
Wat een onnozel gedoe.
Gaan ze zich druk maken over het rijden van de elfstedentocht op zondag.
Als de zondagsrust zo heilig is, waarom wordt er niets gedaan aan de winkels die zondags zo nodig open moeten???
A.T. van Geul | Geleen | 7 feb 2012 - 11:42
 
Waarom zijn christenen niet helemaal tegen de Elfstedentocht, op welke dag dan ook? Als er wordt gevoetbald, hoor je direct: Oh, sportverdwazing! Maar bij het schaatsen hoor je daar nooit over, terwijl men daar toch minstens zo verdwaasd is als bij het voetbal.
Piet van Vliet | NL | 7 feb 2012 - 11:40
 
Wij hebben een echte schaatsfamilie en genieten van de winter. Het is geweldig als de elfstedentocht gereden gaat worden MAAR, Zondagsrust is belangrijk!! Alle mensen die dat ook vinden kunnen een soort aktie ondernemen, via de moderne media ( twitter e.d.)om dit onder de aandacht te brengen.
Laat degene die voor zondagsrust zijn en tegen de elfstedentocht op zondag dat duidelijk hun mening op twitter of zo geven.
Mijn idee is start een snel een aktie!! Het is simpel stuur gewoon aan bericht aan ieder die je kent die er ook zo over denkt en dan gaat het verhaal vanzelf rollen. Niet afwachtend het hoofd schudden dus maar AKTIE.
Jean | Almkerk | 7 feb 2012 - 11:39
 
Ik ben het volledig eens met dit bezwaar.
Er zijn ook kerkelijke mensen betrokken bij een eventuele 11-stedentocht. Die zouden niet mee kunnen doen. Want een goddelijke instelling telt hoger dan een menselijke regeling
w. de vries | 's-gravenpolder | 7 feb 2012 - 11:09