Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep

„Eed op Allah? Nooit aan beginnen”

Over het eventueel invoeren van een eed op Allah zijn christelijke denkers verdeeld. Dr. H. Post: „Het lijkt mij in de geest van Jezus hiervoor ruimte te scheppen.” G. J. Schutte: „Laten we er nooit aan beginnen.”

Het was rond de presentatie van zijn laatste boek, ”Gelijkheid als nieuwe religie”, dat dr. H. Post de knuppel in het hoenderhok gooide. De Veenendaalse ondernemer, econoom en theoloog, die eerder promoveerde op de vrouwenkwestie in de SGP, voerde bij die gelegenheid een pleidooi voor de introductie van een islamitische eed. Wat nu nog alleen mogelijk is voor militairen, en hier of daar voor gemeenteambtenaren, zou wat hem betreft breder kunnen worden toegepast, bijvoorbeeld ook bij de installatie van nieuwe Kamerleden. ”In de naam van Allah, de barmhartige erbarmer.” Of zoiets.

Posts verrassende conclusie is het resultaat van een grondig denkproces. Als hij nu, enkele maanden na zijn boekpresentatie, zijn argumenten nog eens ordent, komt hij tot een drietal pijlers in zijn denken. „De voornaamste is dat het principe van de neutrale staat het vereist. Kamerleden, Statenleden, raadsleden en rijksambtenaren kunnen momenteel kiezen uit slechts twee opties: ”Zo waarlijk helpe mij God Almachtig”, of: ”Dat verklaar en beloof ik.” Dat betekent dat van alle religieuze groepen alleen christenen het privilege hebben van een eigen, bij hun religie passende eedformule. Dat strijdt met het uitgangspunt van de gelijke behandeling van alle gezindten.”

Posts tweede denkpijler is dat christenen, vanuit hun eigen geloof gedacht, eigenlijk de plicht hebben moslims in deze kwestie ter wille te zijn. „Christenen kunnen als geen ander invoelen hoe belangrijk het voor mensen is om te kunnen zweren bij iemand die voor hen heilig is. Het lijkt mij in de geest van Jezus om datgene wat je zelf graag hebt, ook aan anderen te gunnen. Zeker wanneer invoering van een islamitische eed voor christenen geen verlies betekent. Zij houden wat ze hebben.”

Dat brengt bij de derde steunbeer onder het denken van Post. „Ik ben bang dat, als andere religies geen eigen eedformule krijgen, het er in Nederland uiteindelijk op zal uitdraaien dat er straks nog maar één optie resteert, namelijk de belofte. Het gelijkheidsdenken is bij partijen als D66 en anderen zó sterk dat een exclusieve positie van de christelijke eed nooit stand kan houden. Wanneer alleen de belofte zou overblijven, zou ik dat als christen een grote verarming vinden. Daarom lijkt het mij wijs als christelijke partijen initiatieven nemen waardoor straks ook andersgelovigen hun eigen eed kunnen afleggen.”

Dat met een dergelijke vernieuwing het hek van de dam is en tal van religies, sekten en individuen hun eigen eedformules gaan claimen, gelooft Post niet. „Dat kun je best afgrendelen. Je zou het moeten houden bij de grote, gevestigde religies. Waarschijnlijk kan het bij een stuk of vijf formuleringen blijven. En let wel: het inslaan van deze route is nooit onderzocht. Ik zou zeggen: begin dáár nu eens mee.”

Iemand die daar helemaal níét aan wil beginnen, is het oud-GPV-Kamerlid Schutte. „Ik voel daar niets, maar dan ook niets voor. De eed is voor mij de christelijke eed. De rest ís geen eed. Zeker, als overheid kun je aan de belofte dezelfde rechtsgeldigheid verlenen als aan een eed. Als zodanig kun je hem dan gebruiken. Maar er is maar één eed. Met de eed geven mensen aan dat zij in zichzelf niet betrouwbaar zijn. Daarom doen zij een beroep op de Enige Die betrouwbaar is, de God Die hemel en aarde regeert.”

Het aanvullen van de klassieke eed met andere, op de islam of het hindoeïsme toegesneden formules, vindt Schutte daarom ongewenst. „Ik herinner me dat in de jaren zeventig ook over dit onderwerp werd gediscussieerd. Vanuit liberale hoek werden toen dezelfde soort argumenten aangevoerd als Post nu doet. Justitieminister Polak (VVD) redeneerde destijds volledig vanuit de wezenlijke gelijkheid van alle godsdiensten. Ik vind dat je in zo’n gedachtegang geen moment mee moet gaan, maar vast moet houden aan de uniciteit van het christelijk geloof.”

Omdat dat geloof uniek is, is ook de eed uniek en onvervangbaar, meent Schutte. „De woorden daarvan moeten we niet, al naar het jou of mij uitkomt, gaan aanpassen. Ik zeg niet dat de huidige tekst, ”Zo waarlijk helpe mij God Almachtig”, boven alle kritiek verheven is. Die zou misschien ook wel net iets anders kunnen luiden. Maar we moeten er niet naar ieders believen mee gaan handelen. Dat is in strijd met het karakter van de eed en met de waardigheid van het overheidsambt.”

Aanvulling van de klassieke eed met bijvoorbeeld de eed op Allah is niet slechts ongewenst, maar ook onnodig, betoogt het oud-Kamerlid. „We hebben de belofte, dat is genoeg. Die concessie was op zeker moment nodig doordat het aandeel ongelovigen onder de bevolking steeds verder steeg. Je kunt anderen niet dwingen de Naam van God in de mond te nemen als ze dat niet willen of niet in Hem geloven. Om des gewetens wil moest, als een soort noodgreep, de mogelijkheid van de belofte er daarom wel komen. Maar daarmee is het probleem in mijn ogen echt opgelost. In de huidige constellatie hoeft niemand in gewetensnood te komen.”

Dat zijn argument dat het christelijk geloof uniek is en de God van de christenen de enige ware God, bij seculiere partijen totaal niet landt, brengt Schutte niet van zijn stuk. „In mijn ogen is er ten aanzien van de eed geen werkelijk probleem. Wat wel een probleem is, is dat een partij als D66 rusteloos bezig is alle restanten van onze christelijke traditie uit het publieke leven uit te bannen. Hier zie je dat, als mensen zich ten diepste verzetten tegen God, zij bijzonder vindingrijk worden om zaken –hoe klein ook– op te sporen waartegen zij de strijd kunnen aanbinden. Maar ik zal ze daarin als christen en als politicus nooit ter wille zijn.”

En als er dan ooit een meerderheid komt die wettelijk regelt dat alleen het afleggen van de belofte nog mogelijk is, dan zij dat zo, vindt Schutte. „Dan moeten we misschien, als we tot een ambt geroepen worden, maar in ons hoofd zeggen: „Heere God, help mij. Ik kan deze taak, dit ambt, alleen vervullen in Uw kracht.” Dat de optie van de eed is weggevallen, is dan wel jammer, maar niet onze verantwoordelijkheid.”


Weinig debat over eed in buitenland

In het buitenland is er doorgaans weinig discussie over de vraag of de Naam van God bij het eedzweren moet worden aangeroepen.

In België is het niet gebruikelijk om de hulp van de Almachtige in te roepen als er een eed of belofte moet worden afgelegd. In een strafproces vraagt de rechter aan getuigen uit te spreken: „Ik zweer de gehele waarheid en niets dan de waarheid te zeggen.” Soortgelijke formuleringen bestaan in het Frans en Duits, al naar gelang het betreffende taalgebied van onze zuiderburen.

Bij de procedure voor het beëdigen van getuigen voor het hof van assisen (Belgische volksrechtbank, red.) wordt een iets afwijkende uitdrukking gebruikt. Artikel 317 van het Wetboek van Strafvordering schrijft voor: „Alvorens te getuigen leggen zij, op straffe van nietigheid, de eed af dat zij zullen spreken zonder haat en zonder vrees, dat zij de gehele waarheid en niets dan de waarheid zullen zeggen.”

In de Verenigde Staten, bij uitstek de smeltkroes van culturen, leggen nieuwe immigranten de eed van trouw af, alvorens zij zich Amerikaans staatsburger mogen noemen. Of men nu hindoe, moslim of christen is, de archaïsch aandoende verklaring, waarin „trouw aan enige vreemde prins, potentaat, staat of soevereiniteit” wordt uitgesloten, eindigt nadrukkelijk met de woorden: „So help me God.”

Ook het Verenigd Koninkrijk kent een soortgelijke verklaring van trouw, die wordt afgelegd door tot Brit genaturaliseerde immigranten en hoge ambtenaren. Ook die eindigt met de woorden „so help me God.” De eed werd ingesteld in de tijd van koningin Victoria (1819-1901). De belofte nam meteen een voorschot op alle toekomstige heersers in de Britse monarchie, want er moest trouw worden beloofd aan „koningin Victoria en al haar erfgenamen en opvolgers.” De naam Victoria is anno 2010 door Elizabeth vervangen, maar de toevoeging „erfgenamen en opvolgers” is gebleven.

Opmerkelijk is dat soldaten van de Wehrmacht ten tijde van het Derde Rijk ook de Naam van God aanriepen bij het beloven van trouw aan het naziregime. „Ik zweer bij God deze heilige eed dat ik de Führer van het Duitse Rijk en volk, Adolf Hitler, mijn onvoorwaardelijke gehoorzaamheid zal schenken en als dappere soldaat steeds bereid zal zijn mijn leven voor deze eed te geven.” Ook Duitse ambtenaren besloten hun belofte van trouw met de woorden: „Zo waarlijk helpe mij God.”

Tegenwoordig mag die laatste toevoeging in Duitsland worden weggelaten. Zo eindigt de officiële tekst van de eed die rechters in de Bondsrepubliek moeten afleggen in het ”Richtergesetz” weliswaar met de woorden „so wahr mir Gott helfe”, maar bepaalt hetzelfde artikel dat mensen met geloofs- of gewetensbezwaren ook de belofte mogen afleggen.


Dossier:
Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
 
Reacties
Even een totaal andere invalshoek van iemand die Arabisch spreekt: We mogen toch op zijn minst verwachten dat een eed/belofte in de Nederlandse taal wordt afgelegd??? Allah is gewoon Arabisch voor God (en wordt ook door Arabische christenen gebruikt). Een moslim hoeft geen enkele moeite te hebben met de formule "Zo waarlijk helpe mij God Almachtig" De naam God Almachtig, Allah alAdiem, hoor ik voortdurend om mij heen en is een gebruikelijke naam voor God. Heeft een moslim daar toch moeite mee, dan vraag ik me af of er geen grote vooroordelen tegen het christelijk geloof een rol spelen, of erger: dat men weer een stap voorwaarts wil maken in de islamisering van het westen.
Marleen | Midden Oosten | 14 dec 2010 - 09:52
 
Wat mij tegenstaat van veel gelovigen is die oneindige zekerheid dat hun geloof het enige ware is, en daarom beter dan alle andere geloven en levensovertuigingen bij elkaar.
Voor mij is een geloof een overtuiging, iets dat als vaststaand aangenomen wordt zonder dat daar (harde) bewijzen voor zijn. Dat geldt net zo goed voor mijn overtuiging (of geloof) dat er geen scheppers, goden of opperwezens bestaan. Maar in mijn ogen is mijn overtuiging ook alleen míjn overtuiging. Die is wat mij betreft evenveel waard als andere overtuigingen. En die is in mijn ogen uiteraard meer waar dan die van anderen, anders zou ik niet dit geloven maar iets anders. Maar het zijn allemaal manieren om naar het leven te kijken, en ik zal niemand het recht betwisten op een overtuiging die anders is dan de mijne.
Er kan in mijn ogen maar 1 waarheid zijn. Waar we allemaal naar op zoek zijn. Ieder op zijn of haar eigen wijze. En we kunnen geen van alleen weten of we gelijk hebben of niet. Sterker nog, gezien het grote aantal overtuigingen, en zelfs de enorme verschillen binnen 1 en dezelfde religie denk ik dat wel allemaal hooguit een stukje van de waarheid kennen.

Maar door het plaatsen van je eigen geloof boven dat van een ander scheid je jezelf eerder af van die ene waarheid dan dat je hem zult vinden. We hebben elkaar nodig bij het zoeken naar de waarheid (als die al bestaat), en zullen daarom met elkaar moeten praten, naar elkaar luisteren en van elkaar leren. Maar wie zijn eigen overtuiging boven die van een ander plaatst is niet meer in staat om van die ander te leren. En doet uiteindelijk zichzelf tekort.
Nico Lippe | Arnhem | 13 dec 2010 - 23:39
 
"Zo waarlijk helpe mij God" is sowieso een vaag verhaal.
Welke God/god bedoel je dan? Want er zijn goden in menigte, weliswaar afgoden, zoals Allah, Wodan, Zeus, etc.
Yeshua (Jezus) leert ons juist om niet te zweren, zie Matth. 5:34, maar laat u ja gewoon ja zijn en uw nee dus nee.
En als iemand dan toch meent te moeten zweren, dan zou dat moeten zijn bij "De God van Abraham, Isaak en Jacob", zodat je tenminste duidelijk bent.
Maar bij Allah, dat is gewoon te gek voor woorden, zweren bij een demonische misleiding, hoe dwaas wil je het hebben.
En aan Gert Schutte heb ik dan nog wel even een vraag.
Waarom, beste Gert, staat je handtekening onder de leugenverklaring "In Vrijheid Verbonden" , zie onder de gelijknamige website.
Een leugenverklaring, waarin alle kerken en de islam, jodendom, boedisme, hindoeisme en humanisme verklaren, dat de mens in zowel Bijbel als koran en andere bijbehorende bronnen gelijkwaardig is.
Je weet, dat de mens in de islam, die afgodsdienst dus, niet gelijkwaardig is, maar dat de moslim als ubermensch staat tegenover de niet-moslim als untermensch, zie soera 98.
En ook de vrouw is zeker niet gelijkwaardig aan de man in de islam.
Dus volgens jou toch maar (terecht) niet zweren bij de koranafgod Allah, maar dan wel zo'n islamiseringsverklaring met een leugen ondertekenen?
Jammer, kom er op terug!
Shalom,
Ben Kok (joods-chr. pastor)
zie op www.tora-yeshua.nl 5 artikelen over deze leugenverklaring.
ben kok (joods-chr.pastor) | amersfoort | 13 dec 2010 - 17:53
 
Als godsdienstwetenschapper blijven er bij mij een aantal vragen kleven.
Ten eerste, het afleggen van een belofte is gecentreerd om het 'ik' waarop dat 'ik' zijn of haar geweten en daden baseert blijft in het midden.

Wij leven in Nederland in een pluralistische samenleving. Juist door een persoon die in Allah of Krishna zijn hoogste referentiepunt ziet toe te laten hierop een eed af te leggen, ontstaat er een koppeling tussen individueel geloof en het dienen van de staat.
Door een koppeling te maken tussen het geloof van een persoon en het vaderland wordt het dienen van het land ondersteund door die godheid. Als iemand beloofd, maar een hogere macht belangrijker acht kan dit leiden tot belangenverstrengeling. Door een Eed af te leggen op de godheid worden deze twee werelden bijeengebracht. De godheid staat in dienst van het vaderland.
Er bestaat in Nederland een scheiding van kerk en staat, die inhoud dat de staat zich niet inhoudelijk mag mengen in het geloof van een individu.
Los van de inhoud van het geloof is het, om de reden van het in dienst stellen, van belang dat de eed ook met een andere godheid dan de christelijke kan worden ingevuld.
Het biedt de nodige transparantie in onze democratische samenleving.
Een eed smokkelt ook een ander referentiekader binnen, een referentiekader waar ambtenaren op aangesproken kunnen worden.
Elke religie wordt gevormd door de cultuur waarin zij zich bevindt. Een eed op Allah draagt bij aan een Nederlandse Islam. Toegegeven, het roept spanning op, het heeft echter geen enkele zin deze onder stoelen of banken te schuiven. Deze moeten worden aangegaan, vooroordelen door oordelen vervangen worden. Dat kan slechts in transparantie.
kristof de ridder | Elst, gld | 13 dec 2010 - 13:20
 
Eed op Allah? Maar wat doen we met een Koran die het liegen tegenover anders- en niet-gelovigen toestaat? Wat stelt het voor dat daar de hand op gelegd wordt? Hoe naief kun je als christen zijn dat je dat zou willen? Citaat: "Christenen kunnen als geen ander invoelen hoe belangrijk het voor mensen is om te kunnen zweren bij iemand die voor hen heilig is..." Ja, bij iemand die voor hen heilig is... Hoe leeg en subjectief. Meer eigenaardige uitspraken vallen op, zoals de angst voor "het gelijkheidsdenken bij partijen als D66". Ook om die reden zouden we een eed aan Allah moeten invoeren. Anders zou de eed aan God wel eens kunnen verdwijnen. Maar dit is toch een nuttigheidsdenken dat niet betaamt? En maximaal 5 religies worden toegelaten. En de christelijke partijen zouden hiertoe het initiatief moeten nemen. Waartoe angstdenken al niet kan leiden.
Voor Post staan islam en christendom, c.q. Allah en God, kennelijk als gelijkwaardig naast elkaar. Oppervakkige beschouwing brengt een mens misschien op dit soort ideeen, maar wie gaat onderzoeken wat de islam in werkelijkheid inhoudt, zullen de schellen nog wel van de ogen vallen.
Harry | Heerde | 11 dec 2010 - 23:32
 
Eed op Allah? Maar wat doen we met een Koran die het liegen tegenover anders- en niet-gelovigen toestaat? Wat stelt het voor dat daar de hand op gelegd wordt? Hoe naief kun je als christen zijn dat je dat zou willen? Citaat: "Christenen kunnen als geen ander invoelen hoe belangrijk het voor mensen is om te kunnen zweren bij iemand die voor hen heilig is..." Ja, bij iemand die voor hen heilig is... Hoe leeg en subjectief. Meer eigenaardige uitspraken vallen op, zoals de angst voor "het gelijkheidsdenken bij partijen als D66". Ook om die reden zouden we een eed aan Allah moeten invoeren. Anders zou de eed aan God wel eens kunnen verdwijnen. Maar dit is toch een nuttigheidsdenken dat niet betaamt? En maximaal 5 religies worden toegelaten. En de christelijke partijen zouden hiertoe het initiatief moeten nemen. Waartoe angstdenken al niet kan leiden.
Voor Post staan islam en christendom, c.q. Allah en God, kennelijk als gelijkwaardig naast elkaar. Oppervakkige beschouwing brengt een mens misschien op dit soort ideeen, maar wie gaat onderzoeken wat de islam in werkelijkheid inhoudt, zullen de schellen nog wel van de ogen vallen.
Harry | Heerde | 11 dec 2010 - 19:08
 
"Als je op basis van het rechtop godsdienstvrijheid vindt dat moslims op Allah of de koran mogen zweren vind ik dat je op basis van datzelfde recht alle andere godsdiensten het recht moet geven en niet alleen de grootste.

Maar in Nederland zijn kerk en staat officieel gescheiden. Bovendien verklaren kamerleden en andere gekozen volksvertegenwoordigers geen trouw aan God, Allah of welke bovenaardse macht dan ook, maar aan de koningin, het statuut voor het koninkrijk en aan de grondwet. Zij zijn hierbij verantwoording schuldig aan het volk, en niet aan een hogere macht. Bovendien, een eed op een wezen dat voor mij niet bestaat heeft voor mij ook geen waarde.

Daarom zie ik liever dat alle kamerleden dezelfde belofte afleggen en de religieuze eed wordt afgeschaft. Op die manier is iedereen voor de staat gelijk. (Of alle mensen ook voor hun god gelijk zijn mag iedereen dan voor zichzelf bepalen.

Wat de SGP en andere gelovigen vinden, nl. dat hún geloof het enige ware geloof is is natuurlijk helemaal onzin. De tijd dat onze staat op dit uitgangspunt gebaseerd was is gelukkig al lang voorbij. Het wordt daarom hoog tijd de laatste restanten hiervan uit ons staatsbestel de verwijderen.
Nico Lippe | Arnhem | 11 dec 2010 - 17:43
 
Eed op Allah? Maar wat doen we met een Koran die het liegen tegenover anders- en niet-gelovigen toestaat? Wat stelt het voor dat daar de hand op gelegd wordt? Hoe naief kun je als christen zijn dat je dat zou willen? Citaat: "Christenen kunnen als geen ander invoelen hoe belangrijk het voor mensen is om te kunnen zweren bij iemand die voor hen heilig is..." Ja, bij iemand die voor hen heilig is... Hoe leeg en subjectief. Meer eigenaardige uitspraken vallen op, zoals de angst voor "het gelijkheidsdenken bij partijen als D66". Ook om die reden zouden we een eed aan Allah moeten invoeren. Anders zou de eed aan God wel eens kunnen verdwijnen. Maar dit is toch een nuttigheidsdenken dat niet betaamt? En maximaal 5 religies worden toegelaten. En de christelijke partijen zouden hiertoe het initiatief moeten nemen. Waartoe angstdenken al niet kan leiden.
Voor Post staan islam en christendom, c.q. Allah en God, kennelijk als gelijkwaardig naast elkaar. Oppervakkige beschouwing brengt een mens misschien op dit soort ideeen, maar wie gaat onderzoeken wat de islam in werkelijkheid inhoudt, zullen de schellen nog wel van de ogen vallen.
Harry | Heerde | 11 dec 2010 - 15:05
 
In Nederland, maar zeker in de ons omringende Europese landen, werden joden in de Middeleeuwen en in de vroegmoderne tijd op alle mogelijke wijzen gediscrimineerd, uitgesloten en/of vervolgd. In Nederland konden in vele steden Joden geen burger worden. In steden als Utrecht mochten joden niet eens wonen. In de 16e, 17e en 18e eeuw toen talloze joden door vervolging naar Nederland vluchten, was het veelal noodzakelijk om het burgerrecht te bezitten wanneer je een eigen eigen bedrijf wilde beginnen. In Amsterdam kon dat poorterschap door een nette jood wel gekocht worden, in steden als 's-Hertogenbosch of het kleine Zaltbommel was dat een zeldzaamheid. Kon een jood dan eindelijk het zo zeer begeerde burger- of poorterrecht kopen, dan volgde de discussie met het leerlooiers- of koopmansgilde die zoals elk gilde het parool 'eigen volk eerst' koesterden. Na lang getraineer en getouwtrek moesten de gilden de nieuwe joodse burger op nemen. Lukte het dan eindelijk om lid van het gilde worden dan kont de leerlooierswerkplaats gestart worden en of onder bescherming van het koopmansgilde een winkel te openen. Er was nog een probleem voor de 'christelijke' overheid. Je kon pas poorter of burger worden als je de christelijke eed aflegde. Kon deze eed wel door joden worden afgelegd, luidde de vraag. In Den Bosch werd in de 18e eeuw de eedsformule voor joden geïntroduceerd. De heer G.J. Schutte zal zijn wenkbrauwen fronsen. Naast de christelijke eed bestaat immers geen eed! Ik waag het er op de eedsformule weer te geven: 'Men neemt den Bijbel en legt open het 2e capittel van Exodus. Den Jood legt zijn hand op de wet en spreekt met den hoed op het hoofd, Amen, op den volgende woorden door den secretaris voorgelezen.'' Gij sweert bij den Almagtigen en Levendigen God die Hemel en aarde geschapen heeft, en door Moses zijn wetten gegeeven, opregt en Waaragtig te weezen, hetgeen U alhier gevraagt en voorgehouden word, en zoo gij in het geheel of ten deele iets valschelijk of ten onregte verklaard gij U alle de tijdelijke en eeuwige verdoemenisse, plaagen en straffen onderwerpt, welke de God Israëls over die van Sodom ende Gomorra ook Korach, Dathan en Abiram heeft gesonden, ende alle den sodanige gedreijgt, die zijne naame valschelijk en ligtvaardiglijk aanroepen en gebruyken, zoo waarlijk helpe of straffe U de Almagtige en Alweetende God Schepper des Heemels ende der Aarde'

Is dit nu een eed heer Schutte en zo niet, wat dan wel?
A. Vos | Zaltbommel | 11 dec 2010 - 13:59
 
Ik ben het helemaal eens met Schutte.
Het is al erg dat de belofte bij de eed gekomen is.
En het zou zeer betreurenswaardig zijn als er ook andere goden bij komen.
Want er is maar één God.
En de Christenen mogen het zeker niet toe laten dat er vreemde goden bij komen.
Want het volk Israël moest al de volkeren met vreemde goden weg doen van God, uit het land Kanaän, toen ze uit Egypte kwamen.
v.d.Perk | Sliedrecht | 11 dec 2010 - 12:19
 
Eed op Allah? Maar wat doen we met een Koran die het liegen tegenover anders- en niet-gelovigen toestaat? Wat stelt het voor dat daar de hand op gelegd wordt? Hoe naief kun je als christen zijn dat je dat zou willen? Citaat: "Christenen kunnen als geen ander invoelen hoe belangrijk het voor mensen is om te kunnen zweren bij iemand die voor hen heilig is..." Ja, bij iemand die voor hen heilig is... Hoe leeg en subjectief. Meer eigenaardige uitspraken vallen op, zoals de angst voor "het gelijkheidsdenken bij partijen als D66". Ook om die reden zouden we een eed aan Allah moeten invoeren. Anders zou de eed aan God wel eens kunnen verdwijnen. Maar dit is toch een nuttigheidsdenken dat niet betaamt? En maximaal 5 religies worden toegelaten. En de christelijke partijen zouden hiertoe het initiatief moeten nemen. Waartoe angstdenken al niet kan leiden.
Voor Post staan islam en christendom, c.q. Allah en God, kennelijk als gelijkwaardig naast elkaar. Oppervakkige beschouwing brengt een mens misschien op dit soort ideeen, maar wie gaat onderzoeken wat de islam in werkelijkheid inhoudt, zullen de schellen nog wel van de ogen vallen.
Harry | Heerde | 11 dec 2010 - 12:14
 
Helemaal mee eens meneer Schutte, het afbreken van al onze Nederlandse christelijke normen en waarden moet een halt worden toegeroepen.
prins | emmen | 11 dec 2010 - 11:42
 
Plaats een reactie
Naam
Woonplaats
E-mail
Bericht
 
Captcha
Verificatiecode

Hiermee wordt voorkomen dat via geautomatiseerde programma's reacties worden gemaakt en spam wordt verstuurd.

Door te reageren gaat u akkoord met de algemene voorwaarden.

 
Knipsels
    Meer uit deze rubriek