Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep
  Algemeen

Niet minder kanker door vitaminepillen

 Niet minder kanker door vitaminepillen. Foto ANP

Niet minder kanker door vitaminepillen. Foto ANP

APELDOORN - Vitaminepillen samengesteld uit selenium, vitamine C of vitamine E hebben geen preventief effect tegen prostaatkanker en kwaadaardige tumoren in het algemeen.
Dat blijkt uit de resultaten van twee nieuwe Amerikaanse studies die dinsdag zijn gepubliceerd op de website van het Journal of the American Medical Association (JAMA). De conclusies zijn gebaseerd op onderzoeken met tienduizenden mannen, die minstens zeven jaar pillen slikten. Het zijn de grootste studies ooit uitgevoerd.

Een van de studies is uitgevoerd door het kankercentrum van de universiteit van Texas. Ruim 35.000 gezonde mannen boven de vijftig slikten supplementen: alleen selenium (200 microgram per dag), alleen vitamine E (per dag 400 internationale eenheden), een combinatie of een neppil. De mannen zijn minimaal zeven jaar gevolgd. Daarna is de studie afgebroken, toen tijdens een tussentijdse evaluatie bleek dat verder onderzoek statistisch gezien geen zin meer had.

In alle groepen kregen ongeveer evenveel mannen prostaatkanker. Van een preventief effect was geen sprake. Met enige zorg melden de onderzoekers dat in de groep mannen die alleen vitamine E slikten een enigszins verhoogd risico op prostaatkanker werd gezien, maar dit was statistisch niet significant. In de groep die zowel selenium als vitamine E gebruikte, was dit niet het geval.

In de tweede studie, onder leiding van het Brigham and Women’s-ziekenhuis in Boston, slikten ruim 14.000 mannelijke artsen vitamine E (400 internationale eenheden, om de andere dag) of vitamine C (dagelijks 500 milligram) of een neppil. Na acht jaar deden zich in alle deelnemende groepen ongeveer evenveel gevallen van kanker in het algemeen en prostaatkanker voor.

De onderzoekers concluderen dat het gebruik van vitamine E of C in de genoemde doseringen geen preventief effect heeft op kanker in het algemeen en prostaatkanker in het bijzonder.

Voedingshoogleraar Frans Kok van Wageningen Universiteit stelt in een reactie in de Volkskrant dat mensen moeten proberen via voedsel voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. „Het los daarvan extra slikken van antioxidanten als vitamine A, C, selenium en bètacaroteen voor een specifiek doel, werkt niet.”

Het Vitamine Informatie Bureau (VIB) zit op dezelfde golflengte. „Zo’n farmacologische benadering, veel slikken van een specifieke vitamine, is niet goed. Vitaminen zijn een aanvulling. Als je denkt ergens te weinig van te krijgen, neem je daar wat van. Ze werken echter niet genezend, het zijn geen medicijnen.”

Dr. G. Schuitemaker, apotheker en directeur van het Ortho Instituut, stelt dat volgens dit medisch-farmaceutisch onderzoeksmodel niet valt aan te tonen of antioxidanten kanker of andere aandoeningen kunnen voorkómen. „Voedingssupplementen werken samen. Daarom moet je ze combineren. Bij medicijnen werkt dat niet zo.”

Branchevereniging NPN (Natuur- en gezondheidsproducten Nederland), vindt dat op grond van de studies niet kan worden geconcludeerd dat kankerpreventie niet werkt. „De mannen in de studies zijn gaan slikken na hun vijftigste. Wat als ze eerder waren gaan slikken en langer? De studies laten dit niet zien”, aldus een woordvoerder.

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels