Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep

„Refo te positief over samenleving”

 Ds. Visscher

Ds. Visscher

AMERSFOORT – De gereformeerde gezindte heeft een te rooskleurig beeld van de Nederlandse samenleving. De seculiere overheid zal de komende tien jaar de refor­matorische zuil afbreken.

Dat stelt ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente in Amersfoort, in het jongste nummer van het christelijke familieblad Terdege, dat dinsdag verschijnt.

Volgens ds. Visscher onderkent de gereformeerde gezindte de situatie onvoldoende. „Begin op een verjaardag eens over de toekomst van onze scholen. Dan krijg je te horen: „Onze buren zijn er best positief over.” Waarop ik dan de vraag stel: „Heb je hun ook gezegd dat daar aan kinderen wordt verteld dat de daad van homoseksualiteit zonde is? En dat mensen die de Heere Jezus niet liefhebben een vervloeking zijn?” Dan kan ik al vertellen wat de reactie is. „Te gek voor woorden dat zulke scholen van ons belastinggeld worden betaald.” Dat vindt driekwart van de Nederlanders, maar keer op keer zie ik bij dit soort gesprekken verbaasde gezichten bij onze eigen mensen.”

De dagen van het reformatorisch onderwijs zijn geteld, denkt hij. „De vrijheid van onderwijs zal voorlopig formeel wel blijven bestaan, maar het unieke in Nederland is de financiële gelijkstelling. Ik verwacht dat die de komende jaren wordt afgebouwd. Nergens in Europa is het zo geregeld.”

De Amersfoortse predikant verklaart de rooskleurige blik van de reformatorische kring uit de leefomgeving. Een groot deel van de gereformeerde gezindte werkt en leeft in een vrij beschermde omgeving, mede door het wegtrekken uit de steden. „Daardoor ontbreekt het besef van urgentie.”

Christenen moeten waakzaam zijn, vindt ds. Visscher. „Nu overheerst de lauwheid. „Met elkaar zullen we het wel plooien.” Dat is een illusie. Het tweede dat van ons wordt gevraagd, is een stukje radicaliteit in de dingen waar het wezenlijk om gaat. Lees je onze eigen blaadjes en krantjes, dan zie je dat we ons vastbijten in bijzaken.”

Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”

Het hoofdprobleem van de gereformeerde gezindte is volgens hem niet de heidense omgeving, maar de innerlijke uitholling, het „doorvretende” materialisme. „Dat infecteert alles. Het woekeren met de talenten gebeurt door de boekhouder die heel eenvoudig zijn werk doet, en in de pauze zijn collega iets vertelt over wat hij zondags in de kerk heeft gehoord. En door de bouwvakker die, ondanks de spot die het oplevert in de schaftkeet, zijn handen vouwt voor hij zijn broodtrommel opent. We hoeven geen puntjes te scoren in het publieke domein. Onze roeping is vruchtbaar te zijn op de plaats waar de Heere ons stelt.”

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
 
Reacties
Misschien dat deze reacties wel heel duidelijk de uitholling laten zien? Waar maken we ons nu druk om? Woorden, termen, 'oude waarheden'? Of om Wie Christus nu werkelijk is? Zitten en luisteren naar de Zaligmaker, die niet in oude termen sprak, maar gewoon glashelder: Eén ding is nodig, doch Maria heeft het goede deel gekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden.
Willem | Waardenburg | 21 aug 2010 - 09:45
 
Zolang we de 'grote boze wereld' nog bij de buren zoeken (of laten beginnen) en niet bij ons zelf, komen we er nooit. In veel reacties is maar weinig te merken van een stukje nederigheid. Velen lijken zich toch best een beetje beter te voelen dan de 'grote boze wereld'. Jammer.
Joas | Ede | 19 aug 2010 - 09:04
 
Zolang we Als land preventieve veroveringsoorlogen beginnen tegen Irak en Afghanistan,Dat doen omdat daar voor 1000miljard dollar grondstoffen,opium en olie liggen,Als land de media inzetten om Feiten te verdraaien en de Nederlandse bevolking wijsmaken dat we 'democratie verspreiden' in die landen,REGEERT de LEUGEN.
Jeroen | Ede | 17 aug 2010 - 22:32
 
Als de reacties op dit internet artikel de representatief zijn voor de gereformeerde gezinte, zal er op korte termijn wel niet zo heel veel veranderen...............
kees | kraggenburg | 17 aug 2010 - 12:45
 
Ieder die de bijbel leest weet dat V niets nieuws verteld,dit is nog maar een beginsel der smarten.Ieder die de bijbel leest weet ook dat statelijk,standelijk,voorw.en onderw.voluit bijbelse begrippen zijn die verklaard moeten worden Wat V.doet is hard meewerken aan uitholling van binnenuit. Ook V. weet dat dit in deze tijd beladen begrippen zijn. Olie op het vuur! Wat het doorvretend mat.betreft lees zond.1,9,10,11vr30,34vr95,50 en keer in tot uzelf. Ik adviseer al onze voorgangers dit te doen
F wisse | Krabbendijke | 17 aug 2010 - 11:10
 
Waarom willen sommigen die reageren vasthouden aan 'oude' termen? Staan die in de Bijbel? Nee!
De oudvaders (waar we heel veel van kunnen leren) zijn niet de maatstaf, maar Gods Woord. Dat Woord moet kinderlijk eenvoudig uitgelegd worden aan jong en oud. Let eens op de gelijkenissen die Jezus uitsprak; hoe kinderlijk eenvoudig. Het ontbreken van 'termen' in de preek heeft totaal niets met oppervlakkigheid te maken.
Arnaud | Alblasserdam | 17 aug 2010 - 10:19
 
Erg goed dat dit onderwerp aangesneden wordt. Van harte onderstreep ik de woorden van ds. Visscher. Hebben wij genade gekregen om aan de 'grote boze wereld' (die overigens al begint bij je buren!) te laten zien hoe gelukkig een ware christen is? En woorden als statelijk e.d. zie ik graag veranderen in woorden van deze tijd. Laten we ons niet vastpinnen op 'bevindelijke' woorden, maar luisteren naar de boodschap van zonde en genade! Laten we ook bidden voor onze onbekeerde medemensen! Aanbevolen!
Rob | Veenendaal | 17 aug 2010 - 09:28
 
Natuurlijk is het deels eigen schuld, maar de hoofdreden is natuurlijk dat de liberale democratie anti-christelijk is. Zij zien de kans schoon om te profiteren van de roze, nederige en overvrome bril van de Refozuil.
Men moet oorzaak en gevolg dus niet omkeren. Het feit dat de grondrechten meer dan brutaal geschonden worden, is niet de schuld van 'een houding'; het is allereerst de schuld van hen die ze schenden. Iets meer offensief zou gepaster zijn dan misplaatste lijdelijkheid.
Tom | Groningen | 17 aug 2010 - 01:49
 
Religie is voor de armen van geest.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het gemiddelde iq van niet gelovige mensen hoger is dan dat van gelovigen. De intelligente mensen binnen de religieuze stromingen geloven niet echt maar genieten van hun machtspositie.
Henk | Zeist | 16 aug 2010 - 23:44
 
Helemaal met hetgeen ds Visscher zegt eens. Ben erg blij dit van een Ger Gem predikant te lezen. Overigens moeten termen niet worden uitgelegd, maar er mag gelukkig verkondigd worden dat voor al degenen die in JEZUS geloven er een betere toekomst wacht. Verlost, niet van de seculiere wereld om ons heen in de eerste plaats, maar dan verlost van onze eigen zondige 'ik'. De Heere zegt zelf:Heb goede moed,IK heb de wereld overwonnen.
kees | kraggenburg | 16 aug 2010 - 23:06
 
Een kind godsdienst onderwijzen zou inderdaad verboden moeten worden. Wanneer het besef komt (bij volwassenheid) dat het een overlevering is die ik mee heb gekregen omdat mijn wieg toevallig in Gelderland stond voel je je bedrogen. In Limburg was ik waarschijnlijk katholiek opgevoed en was ik in het midden-oosten geboren had ik weer een ander verhaal meegekregen. Groter bewijs van het niet bestaan van 1 ware god lijkt me er niet. Maar geen rancune, mijn ouders wisten niet beter. Ik wel gelukkig.
diederick hoekert | hierden | 16 aug 2010 - 20:30
 
Ik ben het geheel met Rene eens. Dat geeft ons ook de kans te zien wie er nu werkelijk vanuit zijn hart gelooft, en wie het alleen maar doet omdat ouders/familie/vrienden/... het nu ook eenmaal al sinds mensenheugenis doen.
jacques | amsterdam | 16 aug 2010 - 19:09
 
Ach zolang er nog "christen" zijn die die besluiten om niet gelovigen familie van hen te zien als het kwaad,als heidenen,waar ze niets van willen weten en dus verbannen stelt het geloof weinig voor voor althans voor die groep.
Het zijn misschien mooie woorden wat geschreven staat maar in de praktijk werkt het vaak niet.
Hoe veel families zijn uit elkaar gerukt door het geloof,ik heb niks tegen geloof,maar wel hoe sommige gelovigen er mee omgaan,je laat elkaar niet in de steek door het geloof.
Kees | Barneveld | 16 aug 2010 - 18:27
 
...christen te zijn. Nu zullen we er maar snel aan moeten beginnen. Wie is dan de eerste?
H van Helden | Wijk en Aalburg | 16 aug 2010 - 17:56
 
En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.Deut 6:7

Dit gaat over de Wet van de Heere.
Hier kunnen we niet omheen, ook als het gaat over de gereformeerde leer. Met Rene uit Leeuwarden kan ik het dus niet eens zijn. Maar er staat niet dat de leerkracht ze moet inscherpen. Chrashit uit Ede heeft hier wel een punt. Het is altijd al belangrijk geweest om uitwendig en inwendig een eenvoudig..
H van Helden | Wijk en Aalburg | 16 aug 2010 - 17:55
 
Vol.mee eens. Ik vraag me af of wel eerlijk bezig zijn. Voorbeeld: Min.Plaskerk stuurt brief naar onze scholen over Homo. Niemand stuurt brief terug om signaal af te geven. Men verschuilt zich achter refo organisaties. Min onderwijs rederneert zwijgen is toestemmen. Wij komen dus niet in de media dus wereld weet ons standpunt niet. Ben ik(en wij) niet laf? Wij kunnen op dit punt veel leren van Voetius(disputen). Het probleem is wij hebben het maatschappelijk proces niet door.
Hans Keppel | Leerdam | 16 aug 2010 - 17:36
 
prikkelende stellingen van ds. V, altijd orgineel en visionair. Ik ben benieuwd naar het artikel in de Terdege. Misschien is de invloed van de reformatorische zuil incl. scholen niet eens zo positief geweest als we gedacht hebben: de secularisatie lijkt nergens zo groot als juist in Nederland. We zijn er wellicht 'lui' door geworden in de opvoeding en toerusting.
Ik denk dat het goed als we de woorden statelijk/standelijk/voorwerpelijk/onderwerpelijk vervangen door bijbelse woorden.
BACH | Houten | 16 aug 2010 - 17:32
 
Ik ben er voor om kinderen tot hun 16e geheel vrij te houden van religie. Gewoon een verbod op religieus onderwijs, en ook geen toegang tot gebedshuizen. Wanneer het kind de leeftijd van 16 bereikt kan het zelf bepalen welke stroming zij al dan niet gaat aanhangen. Dopen, besnijdenis en dergelijke mogen ook pas na dit levensjaar. Wie is er voor?
Rene | Leeuwarden | 16 aug 2010 - 16:35
 
Ds. Visscher toont zich wat mij betreft een visionair zoals er onder reformatorische predikanten maar weinig gevonden worden.
De beschermde omgeving is inderdaad debet aan het te positieve denken. Maar in refo- enclaves kom je inderdaad niet zoveel andersgestemden tegen en is de 'zuil' vrij goed in staat zich in stand te houden.
Mensen die zich vaak buiten de zuil begeven (ook mijn werkomgeving voldoet aan dit criterium) zullen dit kunnen beamen. Getuigen is nog nooit zo belangrijk geweest!
Wim | Houten | 16 aug 2010 - 15:22
 
Misschien is het juist wel goed dat de speciale scholen beetje bij beetje gaan verdwijnen. Natuurlijk wil je graag dat je kind in een beschermde omgeving opgroeid, maar zo leert het kind niet over zijn geloof na te denken en het te verdedigen tegen niet-christenen. Zo leert het nooit om het geloof uit te dragen en een zoutend zout te zijn voor de medemens. En is geloofsopvoeding niet juist de taak van de ouders? Dat staat ook in het doopformulier, iets wat een leraar niet hoeft te ondertekenen.
crashit | Ede | 16 aug 2010 - 13:15
 
zeer mee eens, vooral w.b. de uitholling, naar de mens gesproken is dat, denk ik, al te ver heen!!! onbegrijpelijk vind ik echter wat ds.V stelt over de onbegrijpelijke termen,die moet men NIET vermijden maar juist uitleggen!!!
dat men ze niet meer begrijpt komt juist doordat men ze in de prediking te weinig uitgelegd heeft!!!!!ds. V, hier ligt voor u en uw collega's een zeer belangrijke taak!
j de viet | veenendaal | 16 aug 2010 - 13:11
 
En wij maar denken dat we getrouw voor de waarheid staan en de boze buitenwereld onze zuil afbrokkelt. We zouden ook Gods slaande hand hierin kunnen zien. Denk aan Israel die bij afgoderij steeds weer door de Heere bekeerd moest worden. Wanneer gaan wij als kerken ons bekeren. Wanneer komen er weer reformatieprogramma's (Koelman, Teellinck, enz.) om onze kerken te reformeren. We moeten tot de Heere wederkeren en Hij zal tot ons wederkeren.
Hans | Woerden | 16 aug 2010 - 13:10
 
Ds Visser noemt, statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, waarvan we de inhoud niet meer kennen.
Is het niet o.a aan de predikanten de woorden uit te leggen?
Laten we daarin ook bij het oude blijven.
Voor dat je het weet krijgen we een oppervakkig woordenspel,
waarvan we menen de woorden wel te begrijpen maar de inhoud niet.
JB | Zuidhorn | 16 aug 2010 - 13:08
 
Met het meeste ben ik het met Ds. Visscher eens. Maar als hij zegt: "... dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. ”Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”... dan ben ik het niet met hem eens, als ook dit verdwijnt, dan verdwijnt het bevindelijke element waarvoor onze oudvaders zo voorstonden. Dan houden wij een 'voorwerpelijke' en oppervlakkige prediking over. Wij moeten juist opwekken om dit te onderzoeken en te beleven!
Heilke | GerGem-er ZA | 16 aug 2010 - 12:58
 
Mooi stukje. Innerlijk zijn wij niets anders dan de onkerkelijke medemens. Sterker nog, 'het zal Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn in de dag des oordeels... '
De refozuil (om het zo maar te noemen) heeft veel goeds gebracht, maar wellicht maken wij individueel misbruik van deze zegeningen. Rest ons niet bij de pakken neer te zitten, maar hoop te houden voor Nederland, wie het daar dan ook in leeft en hoe het dan ook loopt... Tenslotte verdienen wij helemaal geen zuil of wat dan ook.
Marleen | Capelle aan den IJssel | 16 aug 2010 - 12:49
 
Van harte val ik Ds. V bij. Wat de kerk betreft: breng het Woord zo dicht mogelijk bij de mensen. Maak van bijzaken geen hoofdzaken. Gooi ook met badwater het Kind niet weg. Wat het gezin betreft: voedt hen (de kinderen) op in de vreze en vermaning des Heren. Met het oog op de docenten op de scholen: het is niet zozeer wat je zegt, alswel wie je bent! Zodat de naneef van kind tot kind dit onderwijs zou mogen blijven ontvangen. In de wetenschap: Onze Getrouwe God zal besturen, waken.
van der Wulp | Dordrecht | 16 aug 2010 - 12:11
 
Ik denk dat Ds. Visscher een realistische kijk op de komende tijd heeft. Echter, niemand kan voorspellen hoe de toekomst eruit gaat zien. En ons beeld van de toekomst zal hier geen invloed op hebben. Volgens Visscher moeten we waakzaam en radicaal zijn. Ik denk dat we veel meer bidders moeten worden.

Karel Jansen | Veenedaal | 16 aug 2010 - 12:10
 
Heel goed dat dit eens helder geschreven wordt.
Had eigenljk al veel eerder gemoeten.
Ben het ook van harte eens met wat ik in 5 reacties las.
Weg met rode lampjes, modeshows in de kerk, termijn als refo en osm. Ook dure vervoermiddelen inruilen voor hulp in Woord en daad aan onze naasten die dat zo nodig hebben.
Zo als één blok getuigen, en indien nodig met woorden.
Albert | Genemuiden | 16 aug 2010 - 12:05
 
Wat ds. Visser aanstipt is zeker waar maar vormt maar de deel van de ellende.
Wacht maar tot de door D66 met veel bombarie aangekondigde acceptatieplicht door het parlement is aangenomen waardoor bijzondere scholen verplicht zijn praktiserende homosexuele leerkrachten te accepteren en ze ook niet mogen ontslaan. Als dan een leraar vertelt aan de kinderen dat homosexuele handelingen zondig zijn kan zijn homosexuele collega naar de rechter stappen en krijgt dan nog gelijk ook. Fijne toekomst...
Leo | Amsterdam | 16 aug 2010 - 11:58
 
Klopt helemaal! Waarom hebben ZE het altijd over ONS belastinggeld. Ik heb dat al meerdere keren gehoord. Wij betalen toch net zo veel, per saldo komt dat toch op het zelfde uit? Bovendien gebeuren er heel veel zaken met mijn belastinggeld waar ik totaal niet achter sta. Er moet voor de voetbal (missch WK in 2018) een splinternieuw stadion komen, groter dan groot. Medische zorg in strijd met alles van "ons" belastinggeld....
Daan | Krabbendijke | 16 aug 2010 - 11:33
 
Het door ds V gesignaleerde 'hoofdprobleem' is het niet. Dat is namelijk het feit dat we te positief over de samenleving GEWEEST zijn. We stichtten 'eigen' scholen, aldus andere christenen verlatend, gebruik makend van liberale 'vrijheden'.
Maar de problemen zullen wel geabsorbeerd worden: moesten gehuwde vrouwen vroeger ook niet ontslag nemen? Dat 'bijbelse principe' is ook weg. Wat zou 'ons' onderwijs zijn, zonder die vrouwen?
@kobus: dat lampje is voor kerkshoppers. Een gast ziet het niet.
WJ Blom | Gouda | 16 aug 2010 - 11:04
 
Volledig mee eens. Profetisch spreken. Zie ook vorige schrijver!
Wat nu? wachten we af? Blijven we op de winkel passen om tenslotte te constateren dat de handel onverkoopbaar is door bijv de verpakking?
"Scheurt uw hart en niet uw klederen..."
"Ik raad, dat gij van Mij koopt...." Het Woord wijst de weg.
Idee: laten we eens beginnen de rode lampjes af te schaffen;
het symbool dat we menen meer recht te hebben om het Woord te horen dan een ander die "zo maar" binnen loopt..
kobus | zwartewaterland | 16 aug 2010 - 10:43
 
Al wordt de reformatorische zuil afgebroken en al gaat de gezindte ten onder aan het materialisme, Gods trouw blijft tot in eeuwigheid.
't Voortbestaan van Gods koninkrijk in Nederland hangt gelukkig niet af van de "refo"
Peer | Scherpenzeel | 16 aug 2010 - 10:42
 
Ja dit is ook zeker mijn beleving, bijvoorbeeld in; wat is de inhoud van de gesprekken van de mensen in de kerk, voordat de eredienst begint. Met welk doel trekken 'kerk'mensen met elkaar op naar een beurs als bijvoorbeeld 'Naar Buiten'. Wat bindt ons? Of voelen we ons alleen maar veilig onder gelijkgestemden? Dan is sterkte toegewenst op z'n plaats.
Jan | Leusden | 16 aug 2010 - 10:36
 
Eindelijk een realistisch geluid van een "prominent" persoon. De constatering alleen is overigens niet genoeg, laat er nu al een beweging ontstaan die zich gaat voorbereiden op een onderwijsbestel zonder financiering voor bijzondere scholen. Dat die er gaat komen is zeker, de vraag is alleen wanneer. Hierbij geldt dat wie zich vergeet voor te bereiden, zich voorbereidt om vergeten te worden.
André | Ridderkerk | 16 aug 2010 - 10:18
 
Helaas moet ik bevestigen wat Ds. Visscher verondersteld.
Hebben we nu wel gewaardeerd wat we hadden?!
Of ook nog kritiek gehad.
Slordig zijn we geweest. Hand in eigen boezem, het is eigen schuld.
petra | ermelo | 16 aug 2010 - 09:52
 
Plaats een reactie
Naam
Woonplaats
E-mail
Bericht
 
Captcha
Verificatiecode

Hiermee wordt voorkomen dat via geautomatiseerde programma's reacties worden gemaakt en spam wordt verstuurd.

Door te reageren gaat u akkoord met de algemene voorwaarden.

 
Knipsels
    Meer uit deze rubriek