Probiotica

Het onderzoek naar de gezondheidseffecten van probiotica heeft al veel positieve en opmerkelijke resultaten opgeleverd. In 2008 leidde het overlijden van ernstig zieke patienten met een alvleesklierontsteking die een speciaal samengestelde cocktail met zes probiotische bacteriestammen kregen toegediend echter tot een pas op de plaats. Zijn probiotica wel veilig? De Voedsel en Warenautoriteit oordeelt na gedaan onderzoek van wel. Alleen mensen met een sterk verminderde werking van het immuunsysteem of ernstige darmziekten wordt aangeraden eerst hun arts te raadplegen voordat zij probiotica gebruiken. In dit dossier diverse artikelen over probiotica en de effecten op de gezondheid.

 

donderdag 17 december 2009 14:08

„Vergoeding nabestaanden onderzoek probiotica”  

Nabestaanden van de 24 slachtoffers van het wetenschappelijke probiotica-onderzoek van het Utrechtse Universitair Medisch Centrum (UMC) moeten schadevergoeding krijgen. De Amsterdamse letselschade-advocaat John Beer heeft dat donderdag gezegd. Hij behartigt de belangen van een aantal familieleden.

 
Flesjes Yakult; een zuiveldrankje dat probiotica bevat.

maandag 22 juni 2009 12:50

Probiotica geen risico bij normale consumptie

Gezonde mensen kunnen gewoon probiotica consumeren. Dat blijkt maandag uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). De VWA deed onderzoek nadat er vorig jaar commotie was ontstaan over probiotica.

 
Utrecht Medisch Centrum.

donderdag 14 februari 2008 09:58

Darmfalen nekt probioticaproef

Bij negen patiënten met acute alvleesklierontsteking die probiotica kregen, was sprake van een geheel of gedeeltelijk afgestorven dunne darm. Acht daarvan zijn overleden. Deze gang van zaken verklaart mogelijk voor een deel de hogere sterfte van patiënten die in de acute fase van hun alvleesklierontsteking behandeld werden met een cocktail van zes probiotica.

 

maandag 28 januari 2008 18:32

Nog geen claims bij UMC

Bij het Universitair Medisch Centrum (UMC) in Utrecht zijn nog geen claims binnengekomen na de bekendmaking dat 24 patiënten zijn omgekomen bij een onderzoek naar de werking van probiotica. Dit heeft het UMC maandag bekendgemaakt.

 

maandag 28 januari 2008 11:48

Proef probiotica Zwolle opgeschort

De Isala klinieken in Zwolle werfven voorlopig geen nieuwe baby’s voor een probioticaproef met babyvoeding. Dat zei de Zwolse kinderarts dr. H. Molendijk vanochtend in het radioprogramma De Ochtenden.

 
Prof.dr. H.G. Gooszen tijdens de persconferentie in het Utrechtse UMC.

vrijdag 25 januari 2008 23:45

„Geen te snelle conclusies na probioticaproef”

Het staat nog niet vast dat het middel probiotica verantwoordelijk is voor de dood van 24 patiënten die meededen aan het door het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) gecoördineerde onderzoek in vijftien Nederlandse ziekenhuizen.

 

donderdag 24 januari 2008 12:03

„Pas uit de eindanalyse bleek: dit zit fout”

Ook voor de toezichthouder op het medisch-wetenschappelijk, mensgebonden onderzoek was de afloop van het Utrechtse experiment verrassend. Signalen van aantoonbare fouten zijn er echter niet.

 
Prof. dr. H. G. Gooszen gaf woensdag in het Universitair Medisch Centrum Utrecht tekst en uitleg over de sterfgevallen tijdens een onderzoek naar het effect van probiotica bij patiënten met een acute alvleesklierontsteking.

donderdag 24 januari 2008 12:00

Klink geschrokken van studie probiotica

Minister Klink (Volksgezondheid) is geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek met probiotica bij patiënten met een acute alvleesklierontsteking.

 

donderdag 24 januari 2008 11:43

Medische experimenten

September 1928: de Schotse microbioloog Alexander Fleming doet onderzoek naar een bacterie en ontdekt, bij het opruimen van wat verwaarloosde kweekschaaltjes, plotseling een schimmel die de bacteriekolonies heeft aangetast. De schimmel bevat een werkzame stof, penicilline, die zeer bruikbaar blijkt om allerlei ontstekingsziektes te bestrijden. Deze waarneming, nu tachtig jaar geleden, markeert het ontstaan van de antibiotica.

 
Professor H. Gooszen tijdens de persconferentie

donderdag 24 januari 2008 11:53

Artsen verslagen na dood patiënten door probiotica

Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) zijn verslagen door het overlijden van diverse patiënten met een acute alvleesklierontsteking na toediening van een cocktail met probiotica.

donderdag 14 februari 2008 10:52

Commentaar: Probiotica

Voor de tweede keer in drie weken zaten gisteren drie onderzoekers van het UMC Utrecht tegenover een zaal vol journalisten. Op 23 januari gaven ze in grote lijnen uitleg over hun studie naar het effect van probiotica bij patiënten met een acute alvleesklierontsteking. De tragische resultaten: 24 doden in de met probiotica behandelde groep, 9 doden in de groep die een neppreparaat kreeg. Darmfalen lijkt hierbij een belangrijke rol te hebben gespeeld.

 

donderdag 24 januari 2008 12:03

UITLEG Probiotica: levende melkzuurbacteriën

Probiotica zijn levende melkzuurbacteriën die in sommige producten zitten, zoals Yakult, Vifit en Actimel. Ze kunnen helpen om bepaalde (darm)klachten te verlichten, zo lijkt onderzoek uit te wijzen.

 

dinsdag 18 december 2007 07:44

Nuttige ‘oude vrienden’ in de darm

Goede bacteriën in de darm zijn belangrijk voor de spijsvertering en de lichaamsafweer. Simpele suikers, slechte vetten en bewerkte voedingsmiddelen zorgen echter voor een afname van deze ’oude vrienden’. Met kwalijke gevolgen: meer maagdarmklachten, allergieën en auto-immuunziekten.

 

dinsdag 12 december 2006 11:56

Probiotica verlagen sterfte bij alvleesklierinfectie

Ratten met een acute alvleesklierontsteking hebben minder infecties en overleven een infectie vaker als ze goede darmbacteriën (probiotica) toegediend krijgen. De dagelijkse inname van een mix van zes bacteriestammen zorgt ervoor dat infectie veroorzakende bacteriën uit de dunne darm tegengehouden worden.

 
Keizersnede levert risico's op voor het kind

dinsdag 27 september 2005 15:47

Kind erft darmflora van moeder

Ieder mens heeft een eigen darmflora. Deze bacteriecultuur is zo persoonsgebonden dat hij vergelijkbaar is met een vingerafdruk. Een kind erft van de moeder de darmbacteriën waarmee het tijdens de bevalling in aanraking komt. Een keizersnede is voor de ontwikkeling van de darmflora dus niet ideaal.

 
Lactobacillus casei.

woensdag 17 november 2004 13:01

Onderzoek bij darmkanker, Crohn en MS

Er lopen op dit moment enkele studies naar de effecten van melkzuurbacteriën bij darmkanker, de ziekte van Crohn, Colitis ulcerosa, het prikkelbare darmsyndroom, drie ingewandsziekten, en zelfs bij multiple sclerose.

 
Een moeder geeft borstvoeding.

dinsdag 16 november 2004 13:50

Melkzuurbacteriën tegen allergie

Melkzuurbacteriën kunnen bij kinderen onder de twee jaar eczeem en mogelijk in latere jaren ook astma voorkomen. Hun moeder moet tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding dan wel zuivelproducten gebruiken waarin melkzuurbacteriën voorkomen.

Zie ook:
Onderzoek bij darmkanker, Crohn en MS