Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep
  Algemeen

Diabetes door vet voedsel

Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt hoe een westers dieet -een eetpatroon rijk aan vetten- de kans op diabetes type 2 vergroot. Dat schrijven ze in het gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift Cell.
Het eten van veel vet leidt tot verminderde productie van insuline. Dit is geen direct effect; het loopt via een eiwit op het oppervlak van alvleeskliercellen dat de aanmaak van insuline aanstuurt. Bij muizen blijkt vetrijk voedsel de productie van dit eiwit te verminderen, waardoor de alvleeskliercellen stijgende suikerwaarden in het bloed, bijvoorbeeld na een maaltijd, niet goed meer waarnemen. De verminderde hoeveelheid insuline die ze afgeven zorgt voor te hoge bloedsuikerspiegels. Wanneer het lichaam de suikerspiegel niet onder controle kan houden, leidt dit ten slotte tot diabetes type 2.

De kennis van dit onderzoek kan leiden tot nieuwe behandelmethoden van dit type diabetes, als blijkt dat de relatie tussen vet en suiker bij mensen op een vergelijkbare manier in elkaar zit. Daarnaast wordt het in de toekomst wellicht mogelijk de ziekte te voorkomen, stellen de onderzoekers.

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels