Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep
  Algemeen

Chocolade toch niet zo gezond

Het waren goede berichten voor chocoladeliefhebbers. Hun favoriete snoepgoed was niet alleen lekker, maar ook gezond. Dat meldden vorig jaar niet de minste bronnen: The Journal of the American Medical Association (JAMA) en Circulation, twee toonaangevende medische bladen.
In JAMA betoogde een Duitse onderzoeker dat zijn onderzoek had uitgewezen dat pure chocolade bloeddrukverlagend werkt. In Circulation meldde een Zwitserse collega dat pure chocolade de functie van de vaatwand verbetert.

Inmiddels heeft ook The Lancet zich op chocolade gestort. Dit gezaghebbende Britse tijdschrift brengt minder goed nieuws. De gunstige werking van chocolade berust op het effect van bioactieve stoffen, zogeheten flavonoïden. Die zitten in cacaopoeder. Witte chocolade en melkchocolade bevatten deze stoffen echter vaak niet meer, zo blijkt uit onderzoek. En ook de liefhebbers van pure chocolade wacht een teleurstelling. Producenten verwijderen de bittersmakende flavonoïden nogal eens en zorgen op een andere manier voor de donkere kleur van de chocolade, zo meldt The Lancet. „Consumenten verkeren in het ongewisse, want de fabrikanten vermelden zelden het flavonoïdegehalte van pure chocolade.”

En, voegt het blad eraan toe: hoewel flavonoïden, als ze in chocolade zitten, goed lijken voor de gezondheid, de lekkernij bevat toch ook vet, suiker en calorieën. En dat maakt chocolade toch weer minder gezond.

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels