Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep
  Algemeen

„Beperk tv-kijken voor jonge kinderen”

Een Amerikaanse studie bij 2700 kinderen tussen 2,5 tot 5,5 jaar wijst uit dat minstens twee uur televisiekijken per dag kan leiden tot gedragsproblemen en geringe sociale vaardigheden.
Onderzoekers van de John Hopkins Bloomberg School of Public Health van Stanford University in Baltimore stelden vast dat die invloed afhankelijk is van de leeftijd waarop de peuters en kleuters kijken. Bij een kortere periode (intensief) tv-kijken konden zij echter geen verband leggen met gedrags- en sociale problemen.

De American Academy of Pediatrics, een toonaangevende instantie op het gebied van kindergeneeskunde, publiceert deze maand het onderzoek en doet op basis daarvan de aanbeveling om het tv-kijken voor kinderen vanaf twee jaar te beperken tot maximaal twee uur. Beneden die leeftijd moeten opvoeders het jonge grut helemaal niet voor de buis zetten.

„Diverse studies bevestigen dat intensief tv-kijken negatieve gevolgen heeft voor kinderen in deze leeftijdscategorie”, zegt onderzoekster Kamila B. Mistry. „De tijdsduur van blootstelling beperken vermindert de kans op problemen.”

Van de ouders gaf 16 procent aan dat hun kinderen al vanaf 2,5 jaar dagelijks minimaal twee uur voor de buis zaten. Een op de vijf ouders meldde dat hun kinderen dit zowel op 2,5-jarige leeftijd als drie jaar later deden. Juist bij een dergelijk kijkgedrag bestaat er een relatie met gedrags- en sociale problemen.

Uit het onderzoek blijkt overigens dat het hebben van een tv op de slaapkamer daar ook een rol bij kan spelen. Van de onderzochte kinderen had 41 procent een tv op de eigen kamer.

De John Hopkins Bloomberg School of Public Health attendeerde al in 2005 op het feit dat basisschoolleerlingen met een tv op hun slaapkamer lager scoorden bij wiskunde en taal.

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels