Bezoek ook andere websites van de Erdee Media Groep
  Algemeen

Antioxidanten beperken schade bij MS

Toediening van antioxidanten remt de activiteit van ontstekingshaarden die kenmerkend zijn voor multiple sclerose.
Dit blijkt uit onderzoek in het laboratorium met cellijnen en ratten van drs. Gerty Schreibelt, waar zij vrijdag 6 juli promoveert aan het VU medisch centrum. MS is een aandoening van de hersenen en het ruggenmerg waarbij zenuwbanen aangetast raken door ontstekingshaarden waardoor verlammingen ontstaan. Deze ontstekingen worden versterkt door vrijkomende zuurstofradicalen, afkomstig van witte bloedcellen, die vanuit de bloedbaan de hersenen binnendringen.

Schreibelt toont in haar onderzoek aan dat zuurstofradicalen een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van zo’n nieuwe ontsteking. Verder blijkt uit haar studie dat zuurstofradicalen onschadelijk gemaakt kunnen worden met antioxidanten. Ze injecteerde ratten dagelijks met een hoge dosis van de natuurlijke antioxidant alfalipoïnezuur, 100 milligram per kilo lichaamsgewicht. Het gevolg was dat de doorbraak van witte bloedcellen vanuit de bloedbaan naar het hersenweefsel werd geremd.

De gevonden resultaten zijn hoopgevend, aldus de promovendus, maar vergen nader onderzoek voordat behandeling van mensen met MS in het verschiet ligt. Schreibelt: „Lipoïnezuur is een sterke antioxidant die we in hoge concentratie toedienden aan de proefdieren. We weten niet of zo’n dosering veilig is voor mensen. Alleen verder onderzoek kan dat uitwijzen.”

Bepaalde vitamines en mineralen (onder andere A, C, E en selenium) werken ook als antioxidanten. Daarom adviseren orthomoleculair werkende artsen voor MS-patiënten een voeding die rijk is aan vitaminen en mineralen plus diverse voedingssupplementen.

Russische onderzoekers meldden in 2002 een significante vertraging van het ziekteverloop bij achttien MS-patiënten die negen soorten antioxidanten kregen, waaronder alfalipoïnezuur, vitamine C en selenium. De studie is echter klein en niet dubbelblind uitgevoerd, waardoor de bewijskracht gering is.

Vorig jaar bleek uit Amerikaans onderzoek van de universiteit Harvard, waarvan deze krant melding maakte, dat mensen met een hoge concentratie vitamine D in het bloed 60 procent minder risico lopen op MS.

In de VS worden binnenkort de resultaten verwacht van een vijf jaar durend onderzoek onder MS-patiënten, gefinancierd door het Nationaal Centrum voor Aanvullende en Alternative Geneeskunde (NCCAM) en uitgevoerd door dr. Dennis Bourdette en de universiteit van Oregon. De patiënten kregen Ginkgo biloba, alfalipoïnezuur, vitamine E en selenium in wisselende combinaties. Het onderzoek is eind vorig jaar afgerond en de resultaten worden binnenkort verwacht.

Meer informatie: clinicaltrials.gov/ct/show/NCT00010842;jsessionid=DE59FE24FFF3310B35BBA97468EC4EA1?order=23; Digitale redactie:


Dossier:
Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels