Per 10 september 2013 is deze rubriek op RD.nl vervallen. Alle artikelen binnen deze rubriek zijn wel exclusief toegankelijk met een DigibronPlus abonnement via digibron.nl Meer informatie

Nieuwe zeppelins voor Goodyear

Nieuwe zeppelins voor Goodyear -  Wikimedia Commons, AngMoKio

Wikimedia Commons, AngMoKio

Bandenfabrikant Goodyear bouwt dit jaar samen met het Duitse bedrijf ZLT Zeppelin Luftschifftechnik aan drie nieuwe zeppelins. Deze moeten de drie grijsblauwe blimps (luchtschepen zonder skelet) van Goodyear vervangen. Die vliegende sigaren van 58 meter lang worden al jaren ingezet als vliegend reclameobject.

„Onze huidige luchtschepen zijn aan het einde van hun levensduur. Wat ons betreft zijn de zeppe­lins een logische volgende stap”, meent Nancy Jandro­kovic, directeur Global Airship Operations bij Goodyear op de website van airship-association.org.

Vorig jaar augustus stuurde ZLT Zeppelin de eerste containers skeletdelen naar de hangar van Goodyear in Suffield in de VS. Daar bouwen de Amerikanen samen met de Duitse zeppelinbouwer drie nieuwe Zeppelin NT’s, die per stuk 14,5 miljoen euro kosten.

De Zeppelin NT is een nieuw type luchtschip van 
75 meter lang met een skelet van aluminium en koolstofvezel. Met een volume van 8450 kubieke meter is het de grootste zeppelin ter wereld. De eerste moet in januari het luchtruim kiezen.

„Het contract met Goodyear is een mijlpaal in de historie van ons bedrijf”, betoogt Thomas Brandt, directeur van ZLT Zeppelin. „Met deze drie lucht­schepen zal de wereldwijde Zeppelin NT-vloot verdubbelen.”

Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels
    Meer uit deze rubriek