Per 10 september 2013 is deze rubriek op RD.nl vervallen. Alle artikelen binnen deze rubriek zijn wel exclusief toegankelijk met een DigibronPlus abonnement via digibron.nl Meer informatie

Internetters beschermen tegen troep op beeldscherm

Internetters beschermen tegen troep op beeldscherm -
 1 van 4  

Drie filteraanbieders beheersen de markt van internetfilters in de reformatorische kring: Kliksafe, Solcon en FilterNet. Vanuit verschillende achtergronden, met verschillende criteria en met verschillende werkwijzen. Het doel is gemeenschappelijk: internetters beschermen tegen troep op hun beeldscherm.

Uit een enquête die het Reformatorisch Dagblad in zijn lezerskring liet houden, bleek dat 72 procent van de internetgebruikers een filter heeft. Kliksafe levert 57 procent van de filters, Solcon 22 procent en FilterNet 18 procent.

Bij de aanschaf spelen verschillende overwegingen een rol. Voor een op de vijf geënquêteerden zijn de kosten van het filter van hun keuze vergeleken met alternatieven van belang.

Meer dan de helft van de filtergebruikers vindt dat het filter streng moet zijn. Vooral de Kliksafeklanten zijn die mening toegedaan (64 procent). Een kwart vindt juist dat het filter niet te streng moet zijn. Deze gedachte leeft vooral bij de Solconklant (35 procent).

Bijna een op de drie internetters hecht waarde aan de naamsbekendheid van het filter. Gebruikers van FilterNet en Solcon vinden dit belangrijker dan Kliksafeklanten.

Drie filteraars komen aan het woord: Bert Jan Peters van Kliksafe, Emiel Hop van FilterNet en Peter van der Vlies van Solcon.


„Veel goede dingen, ook veel troep”

Het initiatief van wat later Kliksafe zou worden, kwam meer dan tien jaar geleden tot stand. Het Reformatorisch Dagblad (RD) startte een paar jaar later met RDNet, dat toen bestond uit toegang tot de digitale krant en e-mail, RDNet Basis.

Later ontstond RDNet Plus, met sites zoals die van de ANWB, de NS en de Rabobank. Begin 2000 bevatte deze witte lijst 700 sites. Inmiddels zijn dat er 120.000. Eind 2002 kwam de vraag om ook een filter aan te bieden. „Niet de hele achterban kon met de witte lijst uit de voeten”, zegt Kliksafedirecteur Bert Jan Peters. Onder de naam RDNet Pro bracht het RD een filter op de markt.

In 2003 stopte het RD met de provider- en filteractiviteiten. Onder de naam Kliksafe zette de Stichting Verantwoord Mediagebruik de activiteiten voort.

De filtercriteria van Kliksafe zijn gebaseerd op de Tien Geboden, aldus Peters. „Godslastering, haat, gokken en erotiek worden zo veel mogelijk weggefilterd. Ook sites met topsport worden geblokkeerd, zoals over het EK voetbal en de Olympische Spelen.”

YouTube is een probleem voor Kliksafe. Peters: „Er staan veel goede dingen op, maar ook veel troep en entertainment. Het is moeilijk op beeld te filteren. Daarom heeft Kliksafe YouTube geblokkeerd. We zijn wel druk bezig acceptabele YouTubevideo’s via een witte lijst beschikbaar te stellen.”

Alle rommel wegfilteren is niet mogelijk, zegt Peters. „Pas hebben we een test gedaan met een lijst van 2000 nieuwe pornosites. Daarvan werd 95 procent door het filter tegenhouden. Dat is een minimum.”

Voordeel van het Kliksafefilter is dat je het niet uit kunt zetten, aldus Peters. „De internetverbinding is al gefilterd als die het huis inkomt. Daar hebben we bewust voor gekozen. Filters zijn altijd te omzeilen. We maken dat zo lastig mogelijk. Het is een kat-en-muisspel tussen Kliksafe en hen die het filter ongedaan willen maken.”

Peters denkt dat Kliksafe een imago heeft van beperkt te zijn. „Met Kliksafe Pro kun je alles doen wat je nodig hebt. Het gaat ons er niet om mensen te belemmeren, maar om hen te beschermen.”

Kwalitatief ligt FilterNet het dichtst bij Kliksafe, vindt Peters. „Het Solconfilter doet het slechter. Dat filtert alleen de ergste rommel eruit.”

Het Kliksafefilter bestaat uit drie delen: een witte lijst die door een groep screeners steeds verder wordt uitgebreid, een zwarte lijst met sites die niet te bezoeken zijn en een zogenaamde contentfilter dat op basis van woorden filtert. „Daardoor wordt de site van De Telegraaf soms wel en soms niet geblokkeerd.”

Kliksafe heeft 12.500 abonnees, naast de reformatorische scholen. „De overgrote meerderheid heeft Kliksafe Pro, 800 abonnees hebben een Basisabonnement en 2000 de Plusversie.” Een 4 MB-lijn met Kliksafefilter kost 26,95 euro. Dat is inclusief filter, dat zo’n 3 euro kost.


„Bescherming voor het hele gezin”

Het bieden van bescherming tegen excessen op internet. Dat is het doel van FilterNet, onderdeel van de Evangelische Omroep (EO).

Toen de internethype in opkomst was, kocht de EO een filtersoftwarepakket van een Amerikaanse maatschappij, zegt Emiel Hop, hoofd marketing en evenementen van de EO.

In 2005 stapte de EO over op een product van Cordys. „Het Amerikaanse pakket vonden we niet voldoende”, aldus Hop. In de beginjaren verkocht de EO zijn filterproduct alleen in combinatie met een internetverbinding. Hop: „We konden echter niet concurreren met adsl-prijsvechters. We zijn een omroep en daarom stopten we met het aanbieden van de internetverbinding. We verkopen nu de filterdienst los. Een maandje filteren kost 1,95 euro.”

Met Solcon heeft de EO een technische samenwerking. Vanaf 1 januari 2009 ook een strategische, zegt Hop. „Met Cordys en Solcon hebben we een eigen filter ontwikkeld. Het verschil tussen Solcon en FilterNet is dat de beheerder van een computer met een Solconfilter dat filter aan en uit kan zetten.”

De EO-filter kent die mogelijkheid niet. „Niet alleen kinderen moeten we beschermen, maar de hele familie. Ook de man die de computer beheert kan een impulsieve drang hebben om bijvoorbeeld erotiek te bekijken.” Slimme, technische mensen kunnen het EO-filter omzeilen, erkent Hop. „Een inbreker komt het best beveiligde huis in. Als iemand een uur zoekt naar erotiek op gefilterd internet kan hij die vinden. Het gaat ons er vooral om iets te doen tegen de eerste impuls.”

Van alles wat FilterNet wegfiltert, valt 98 procent in de categorie porno en erotiek, aldus Hop. „Verder filteren we sites op het gebied van gokken, gaming, occultisme en geweld. Ook manipulatieve sites, waarop bijvoorbeeld bezoekers worden aangezet tot extreem vermageren, houden we tegen.”

Net als voor Kliksafe vormt YouTube ook voor FilterNet een probleem. Hop: „Toen YouTube net online was, blokkeerden we het een tijdje. Nu blokkeren we alleen sommige delen. Sommige erotische filmpjes zijn nog te zien, omdat het moeilijk is alleen beeld te filteren.”

De EO levert een filter aan 22.000 klanten. Daarnaast zijn er 600 scholen, voornamelijk in het basisonderwijs, die de schoolvariant van FilterNet gebruiken.

Goed filteren is een balans tussen genoeg maar niet te veel blokkeren, aldus Hop. „We filteren zeker 99,5 procent van de rommel weg. Als we onze filter scherper zetten, regent het klachten dat er te veel wordt tegengehouden. Uit onderzoek onder opzeggers blijkt dat 5 procent van hen vindt dat er te weinig en 5 procent dat er te veel wordt gefilterd. Zolang dat in balans is, zijn we tevreden.”

FilterNet houdt zijn filter up-to-date door twee filteraars die verzoeken van klanten behandelen „Per dag trekken er zo’n vijftig tot honderd aan de bel. Bij twijfel blokkeren we.”


„Klant kiest zelf voor wel of niet filteren”

Een filter is nodig om te voorkomen dat argeloze kinderen ongewenst op verkeerde sites komen, aldus Solcondirecteur Peter van der Vlies. Het beschermen van internettende mensen door middel van filtering is een van de manieren waarop het internetbedrijf vormgeeft aan zijn christelijke identiteit.

Van der Vlies richtte zijn bedrijf op in 1996. Zo’n drie jaar later begon hij ook met het leveren van filterdiensten.

Solcon werkt samen met Filternet. Van der Vlies: „Dat betekent niet dat we hetzelfde filter hebben. Filternet heeft zijn eigen criteria. Misschien is Solcon wat liberaler dan Filternet.”

Verschillen bestaan ook met Kliksafe, aldus Van der Vlies. „Wij laten sport door. Sporten is gezond. In de Romeinse tijd was het verafgoding, nu is dat anders.”

Verder blokkeert Solcon porno, haat en geweld. YouTube is wel te bezoeken met een Solconfilter. „De vraag is hoelang het vol te houden is deze site dicht te zetten. We filteren wel losse video’s. Bij een filmpje staan bijna altijd woorden waarop we kunnen filteren. Het lastige van YouTube is dat er dagelijks veel filmpjes bij komen. Het blijft dus dweilen met de kraan open”, zegt Van der Vlies.

Tussen de 90 en de 95 procent van de rommel wordt geblokkeerd, schat de Solcondirecteur. „Toen we startten, was dat nog maar 70 procent. Alles wegfilteren kan niemand. Met een witte lijst kun je wel alle foute sites buiten de deur houden, maar de vraag is of je dan internet hebt.”

Het filter omzeilen is moeilijk, zegt Van der Vlies. „Het filter staat niet op de computer of op het modem. De verbinding zelf is al gefilterd.”

De beheerder van de computer kan het Solconfilter met een wachtwoord wel uitschakelen. Daarin verschilt het van de filters van Kliksafe en Filternet. Van der Vlies: „Wij geven de klant de leiding. Die kiest of hij wel of niet wil filteren. We leggen geen filter op. Sommige klanten gooien het wachtwoord meteen weg. Het is voor ons een principieel punt dat de keuze bij de klant blijft. Hij kan ook kiezen wel of geen autogordel om te doen.”

Misschien heb ik te veel geloof in de mensheid, zegt Van der Vlies. „Mensen zijn zelf in staat te oordelen wel of niet een site te bezoeken.”

Alleen een filter nemen is niet voldoende, vindt Van der Vlies. „Als kinderen groter worden, moet je met hen praten en je standpunten uitdragen. Later moeten ze zelf kiezen.”

Solcon heeft 14.000 filterklanten, die daar per maand 2 euro voor betalen. Het up-to-date houden van het filter is een continu proces, zegt Van der Vlies. „Als een filterklant een site probeert te openen, checkt het filter. Als daar te veel verkeerde woorden opstaan, komt de site in de zwarte lijst terecht. Een medewerker controleert vervolgens of dat terecht is.”


Lees ook: Dossier:
Verstuur dit artikel naar:
 *
 *
 *
 *
 
Knipsels
    Gerelateerde artikelen
    Meer uit deze rubriek